ویتامین برای رشد مو

بهترین ویتامین ها برای رشد مو را بشناسید

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروز می خواهیم بهترین ویتامین ها برای رشد مو به شما معرفی کنیم.بسیاری از مردم داشتن مو های سالم را نشانه سلامت یا زیبایی می دانند. مانند هر قسمت دیگری از بدن شما، موها نیز برای سلامت به مواد مغذی مختلفی نیاز دارند. در واقع، بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو مرتبط هستند. در حالی که عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون ها نیز بر رشد مو تأثیر می گذارند، مصرف بهینه مواد مغذی کلیدی است. در زیر ۵ ویتامین و ۳ ماده مغذی دیگر که ممکن است برای رشد مو مهم باشند را بررسی می کنیم.

۱. ویتامین A

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو سریع ترین بافت در حال رشد در بدن انسان است. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم بسازند. سبوم پوست سر را مرطوب می کند و به سلامت مو کمک می کند.رژیم های غذایی با کمبود ویتامین A ممکن است منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو شود. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A را می توان در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت. روغن کبد ماهی یک منبع خوب برای این ویتامین است.

۲. ویتامین های گروه B

یکی از شناخته شده ترین ویتامین ها برای رشد مو، ویتامین B به نام بیوتین است. کمبود ویتامین B یکی از اصلی ترین دلایل ریزش مو است. اگرچه بیوتین به عنوان یک درمان جایگزین برای ریزش استفاده می شود، با این حال، کمبود آن بسیار نادر است زیرا به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاها وجود دارد. سایر ویتامین های B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو می رسانند. این فرآیندها برای رشد مهم هستند.

شما می توانید ویتامین B را از این خوراکی ها دریافت کنبد:

  • غلات کامل
  • بادام ها
  • گوشت
  • ماهی
  • غذای دریایی
  • سبزی های تیره و برگ دار

علاوه بر این، غذاهای حیوانی تنها منابع خوب ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر از یک رژیم گیاهخواری یا وگان پیروی می کنید ، مصرف مکمل را در نظر بگیرید. ویتامین های B به انتقال اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر کمک می کنند که به رشد مو کمک می کند. غلات کامل، گوشت، غذاهای دریایی و سبزی های تیره و برگ دار همگی منابع خوب ویتامین B هستند.

۳. ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد می تواند رشد را متوقف کند و باعث پیری موهای شما شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر استرس ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی به نام کلاژن – که بخش مهمی از ساختار مو است به ویتامین C نیاز دارد. ویتامین C همچنین به جذب آهن، ماده معدنی لازم برای رشد، کمک می کند. توت فرنگی، فلفل، و مرکبات همگی منابع خوب ویتامین C هستند.

ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز است و می تواند به جلوگیری از پیری کمک کند. منابع این ویتامین شامل فلفل، مرکبات و توت فرنگی است.

۴. ویتامین D

سطوح پایین ویتامین D با آلوپسی، یک اصطلاح فنی برای ریزش مو، مرتبط است. تصور می شود که ویتامین D در تولید مو نقش دارد، اما بیشتر تحقیقات بر روی گیرنده های ویتامین D متمرکز است. نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است. گفته می‌شود، اکثر مردم ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند . این ویتامین را می‌توانید زیر نظر دکتر با قرص هم مصرف نمایید. بدن شما ویتامین D را از طریق تماس مستقیم با اشعه خورشید دریافت می کند. منابع غذایی خوب ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی چرب
  • روغن کبد ماهی کاد
  • مقداری قارچ
  • غذاهای غنی شده
علائم افسردگی چیست؟
بیشتر بخوانید

۵. ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند به جلوگیری از استرس کمک کند.در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت ۸ ماه، ۳۴٫۵ درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند. دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E هستند.

ویتامین E به جلوگیری از استرس و افزایش رشد مو کمک می کند. منابع غذایی خوب این ویتامین شامل تخمه آفتابگردان، بادام، اسفناج و آووکادو است.

۶. آهن

آهن به گلبول های قرمز کمک می کند تا اکسیژن را به سلول های شما منتقل کنند. این ماده معدنی مهم برای بسیاری از عملکردهای بدن از جمله رشد مو می کند.کمبود آهن که باعث کم خونی می شود ، یکی از دلایل اصلی ریزش مو است که به ویژه در زنان شایع است. غذاهای سرشار از آهن عبارتند از صدف،تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

خلاصه

کمبود آهن یکی از دلایل اصلی ریزش مو به خصوص در زنان است. بهترین منابع آهن شامل صدف، صدف، تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس است.

۷. روی

روی نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد. همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها کمک می کند.

ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود روی است . مطالعات نشان می دهد که رفع کمبود روی با مکمل ممکن است ریزش موی ناشی از کمبود را کاهش دهد. با این حال، برخی گزارش‌های حکایتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مکمل با دوز بیش از حد نیز می‌تواند به ریزش مو کمک کند.

به همین دلیل، شاید بهتر باشد روی خود را از غذاهای کامل دریافت کنید. غذاهای سرشار از روی عبارتند از صدف، گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس.

۸. پروتئین

مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته شده است . مصرف کافی پروتئین برای رشد مو مهم است. مطالعات نشان می دهد که کمبود پروتئین ممکن است رشد مو را کاهش دهد و حتی منجر به ریزش مو شود. لازم است که پروتئین را برای جلوگیری از ریزش مو و یا حتی برای جلوگیری از شکنندگی مو مصرف کنید. اگر به میزان کافی پروتئین مصرف کنید باعث می‌شود که از ریزش و شکستن مو جلوگیری شود.

پروتئین مو کراتین نام دارد و مصرف پروتئین به عوامل زیادی مانند سن و یا حتی سطح ایمنی بدن بستگی دارد که افراد بزرگسال می‌توانند روزانه ۴۰ تا ۶۰ گرم پروتئین مصرف نمایند.

جمع بندی

در این مقاله ما سعی کردیم چند ویتامین مهم برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین رشد مو را به شما بگوییم. غذا بهترین منبع ویتامین های مورد نیاز برای رشد مو است. با این حال، اگر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین نخورید، مکمل ها ممکن است مفید باشند. علاوه بر این، در صورت عدم کمبود مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی می تواند مضر باشد. 

در پایان این مقاله، بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی، خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مبتنی بر غذای واقعی است که شامل مقدار زیادی از مواد مغذی است. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *