فوائد شکلات تلخ

به این دلایل شکلات تلخ بخورید!

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی است که می تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد. ساخته شده از دانه درخت کاکائو، یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدانی است که می توانید پیدا کنید. مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی است. کاکائو موجود در شکلات تلخ همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است که ممکن است چندین فواید برای سلامتی داشته باشد. در این مقاله ۷ مزیت این خوراکی را برای شما به طور کامل شرح می دهیم و تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

یک خوراکی مغذی


اگر شکلات تلخ با کیفیت و با محتوای کاکائو بالا می‌خرید، کاملاً مغذی است. حاوی مقدار مناسبی از فیبر محلول و سرشار از مواد معدنی است.

۱۰۰ گرم شکلات تلخ با ۷۰ تا ۸۵ درصد کاکائو حاوی:

  • ۱۱ گرم فیبر
  • ۶۷ درصد آهن
  • ۵۸ درصد منیزیم
  • ۸۹ درصد مس
  • ۹۸ درصد منگنز

شکلات تلخ سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، مس، منگنز و چند ماده معدنی دیگر است.

علاوه بر این، دارای مقدار زیادی پتاسیم، فسفر، روی و سلنیوم است. البته، ۱۰۰ گرم مقدار نسبتاً زیادی است و چیزی نیست که باید روزانه مصرف کنید. این مواد مغذی همچنین با ۶۰۰ کالری و مقادیر متوسط ​​قند همراه هستند.به همین دلیل، شکلات تلخ بهتر است در حد اعتدال مصرف شود. مشخصات اسیدهای چرب کاکائو و شکلات تلخ نیز خوب است. چربی ها بیشتر از اسید اولئیک (چربی مفید برای قلب که در روغن زیتون نیز یافت می شود)، اسید استئاریک و اسید پالمیتیک تشکیل شده اند.اسید استئاریک اثر خنثی بر کلسترول بدن دارد. اسید پالمیتیک می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد، اما تنها یک سوم از کل کالری چربی را تشکیل می دهد. همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است، اما بعید است که شما را در شب بیدار نگه دارد، زیرا میزان کافئین در مقایسه با قهوه بسیار کم است.

شکلات تلخ منبع قوی آنتی اکسیدان ها

شکلات تلخ مملو از ترکیبات آلی است که از نظر بیولوژیکی فعال هستند و به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند. اینها شامل پلی فنول ها، فلاوانول ها و کاتچین ها و غیره است.کاکائو دارای طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان های قوی هستند. در واقع، آنها بسیار بیشتر از سایر غذاها هستند.

تاثیر شکلات تلخ بر کلسترول

بسیاری از مطالعات کنترل شده نشان می دهد که کاکائو و شکلات تلخ می توانند جریان خون را بهبود بخشند و فشار خون را کاهش دهند، اگر چه اثرات آن معمولاً خفیف است.

ترکیبات زیست فعال موجود در کاکائو جریان خون را در رگ ها بهبود می‌بخشد و باعث کاهش فشار خون شود.

بالا بردن HDL


مصرف شکلات تلخ می تواند چندین عامل خطر مهم برای بیماری قلبی را بهبود بخشد.

در یک مطالعه کنترل شده، پودر کاکائو به طور قابل توجهی کلسترول بد (LDL) اکسید شده را در مردان کاهش می دهد. همچنین HDL را افزایش داده و LDL را برای افراد دارای کلسترول بالا کاهش داد .

این باعث می شود که ذرات LDL به خودی خود واکنش نشان دهند و قادر به آسیب رساندن به بافت های دیگر، مانند پوشش شریان های قلب شما باشند. فلاوانول های موجود در شکلات تلخ همچنین می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند، که یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت است. همچنین می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند، که یکی دیگر از عوامل خطر رایج برای بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت است. با این حال، شکلات تلخ حاوی قند نیز هست که می تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

طرز تهیه اسموتی میوه ای
بیشتر بخوانید
شکلات تلخ بیماری قلبی را کاهش میدهد

خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

در دراز مدت، مصرف شکلات تلخ باعث می شود که کلسترول بسیار کمتری در شریان ها جمع شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش یابد.

خوردن آن دو بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به پلاک کلسیفیه در رگ‌ها را تا ۳۲ درصد کاهش می‌دهد. با این حال، از آنجایی که فرآیند بیولوژیکی شناخته شده است (فشار خون پایین و LDL اکسید شده)، این احتمال وجود دارد که خوردن منظم آن ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

مطالعات مشاهده ای کاهش شدید خطر بیماری قلبی را در میان افرادی که بیشتر شکلات تلخ مصرف می کنند نشان می دهد.

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

ترکیبات زیست فعال موجود در شکلات تلخ نیز ممکن است برای پوست شما عالی باشد .فلاوانول ها می توانند در برابر آسیب های خورشید محافظت کنند، جریان خون را به پوست بهبود بخشند و تراکم و آبرسانی پوست را افزایش دهند. مطالعات نشان می‌دهد که فلاوانول‌های کاکائو تلخ می‌توانند جریان خون را به پوست بهبود بخشند و از آن در برابر آسیب‌های خورشید محافظت کنند.

بهبود عملکرد مغز

فوائد این خوراکی هنوز تمام نشده است! شکلات تلخ همچنین ممکن است عملکرد مغز شما را بهبود بخشد.یک مطالعه روی داوطلبان سالم نشان داد که خوردن کاکائو با فلاوانول بالا به مدت ۵ روز باعث بهبود جریان خون در مغز می شود. کاکائو همچنین ممکن است به طور قابل توجهی عملکرد شناختی را در افراد مسن با اختلالات شناختی خفیف بهبود بخشد. ممکن است تسلط کلامی و چندین عامل خطر برای بیماری را نیز بهبود بخشد. کاکائو ممکن است با افزایش جریان خون، عملکرد مغز را بهبود بخشد. همچنین حاوی محرک هایی مانند کافئین و تئوبرومین است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم از مزیت های شکلات تلخ برای شما بگوییم. می توانید به عنوان میان وعده یا هنگامی که سر کار هستید از آن استفاده کنید. این خوراکی خوشمزه منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است و به طور کلی حاوی قند کمتری نسبت به شکلات شیری است.برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش التهاب و مقاومت به انسولین و بهبود عملکرد مغز کمک کند.افرادی که علاقه مند به افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی خود هستند باید به خاطر داشته باشند که این شکلات دارای چربی و کالری بالایی است، بنابراین رعایت اعتدال ضروری است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *