خواص عناب چیست؟

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

عناب که با نام خرمای قرمز یا چینی نیز شناخته می شود، بومی آسیای جنوبی است اما در سراسر جهان محبوب شده است.این میوه های گرد کوچک با یک گودال حاوی دانه روی درختچه ها یا درختان گلدار بزرگ ( Ziziphus jujuba ) رشد می کنند. هنگامی که رسیده، قرمز تیره یا بنفش هستند و ممکن است کمی چروک به نظر برسند. به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی، آنها اغلب خشک می شوند و در آب نبات ها و دسرها در بخش هایی از آسیا که معمولاً رشد می کنند، استفاده می شود.طب جایگزین، آنها به طور گسترده ای برای بهبود خواب و کاهش اضطراب استفاده می شوند. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد میوه عناب بدانید، از جمله تغذیه، فواید و کاربردهای آن را به شما می گوید.

ارزش غذایی عناب

میوه عناب کالری کمی دارد اما سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی است.یک وعده ۳ اونس (۱۰۰ گرم) عناب خام یا حدود ۳ میوه.

  • کالری:۷۹
  • پروتئین: ۱ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۰ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • ویتامین C: ۷۷ درصد از ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم: ۵٪ از DV

عناب به دلیل محتوای فیبر بالا و کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم است.آنها حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند، اما به ویژه غنی از ویتامین C هستند، یک ویتامین مهم با خواص آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی. آنها همچنین حاوی مقدار مناسبی پتاسیم هستند که نقش حیاتی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت ایفا می کند .علاوه بر این، میوه های عناب حاوی کربوهیدرات هایی به شکل قندهای طبیعی هستند که انرژی بدن شما را تامین می کند.با این حال، عناب خشک که بیشتر در بسیاری از نقاط جهان در پخت و پز مصرف می شود، نسبت به میوه های تازه، قند و کالری بسیار بیشتری دارد. در طول خشک شدن، قندهای موجود در میوه غلیظ می شوند و ممکن است در طول فرآوری شکر اضافی اضافه شود.

فواید میوه عناب


میوه عناب از دیرباز در طب جایگزین برای درمان بیماری هایی مانند بی خوابی و اضطراب استفاده می شود.اضطراب استفاده می شود.مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که این میوه ممکن است فواید سلامتی چشمگیری برای سیستم عصبی، ایمنی و هضم شما داشته باشد.

۱.سرشار از آنتی اکسیدان

میوه های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی متعددی هستند که در درجه اول فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و اسیدهای تری ترپنیک هستند. آنها همچنین حاوی سطوح بالایی از ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند.آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اضافی جلوگیری کرده و آن را معکوس کنند. تصور می شود آسیب رادیکال های آزاد عامل اصلی چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان ها باشد.آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند.

۲.ممکن است خواب و عملکرد مغز را بهبود بخشد

عناب به طور گسترده در طب جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز استفاده می شود. تحقیقات در حال ظهور نشان می دهد که آنتی اکسیدان های منحصر به فرد آنها ممکن است مسئول این اثرات باشد. عصاره‌های میوه و دانه عناب باعث افزایش زمان و کیفیت خواب در موش‌ها می‌شود. مچنین، این میوه اغلب توسط پزشکان طب جایگزین برای کاهش اضطراب تجویز می شود.علاوه بر این، مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که ممکن است حافظه را بهبود بخشد و به محافظت از سلول های مغز در برابر آسیب توسط ترکیبات تخریب کننده اعصاب کمک کند.

۳.ممکن است ایمنی را تقویت کند و با سلول های سرطانی مبارزه کند

عناب ممکن است ایمنی را تقویت کند و با رشد سلول های سرطانی مبارزه کند.یک مطالعه در لوله آزمایش اشاره کرد که پلی ساکاریدهای عناب، که قندهای طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی هستند، ممکن است رادیکال های آزاد را دفع کنند، سلول های مضر را خنثی کنند و التهاب را کاهش دهند.کاهش سطح التهاب و رادیکال های آزاد می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ کمک کند.عناب، نوعی فیبر با خواص آنتی اکسیدانی، تولید سلول های ایمنی را تقویت کرده و سرعت خنثی سازی ترکیبات مضر را در این سلول ها افزایش می دهد.میوه عناب همچنین سرشار از ویتامین C است که تصور می شود خواص ضد سرطانی قوی دارد .یک مطالعه روی موش نشان داد که تزریق ویتامین C با دوز بالا باعث از بین رفتن سلول های سرطانی تیروئید می شود.

اپل فیتنس پلاس + apple fitness
بیشتر بخوانید

۴.ممکن است هضم را بهبود بخشد

فیبر بالای عناب ممکن است به بهبود هضم کمک کند . حدود ۵۰ درصد کربوهیدرات موجود در میوه از فیبر است که به دلیل اثرات مفید گوارشی آن شناخته شده است.این ماده مغذی به نرم شدن و حجیم شدن مدفوع شما کمک می کند. در نتیجه، حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش شما را تسریع می کند و یبوست را کاهش می دهد.علاوه بر این، عصاره عناب ممکن است به تقویت پوشش معده و روده شما کمک کند و خطر آسیب ناشی از زخم، آسیب و باکتری‌های مضر را که ممکن است در روده شما وجود دارد کاهش دهد.در نهایت، فیبر موجود در عناب ممکن است به عنوان غذا برای باکتری های مفید روده شما عمل کند و به آنها اجازه رشد و غلبه بر باکتری های مضر را بدهد.عناب سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان داده است که عصاره میوه عملکرد مغز، ایمنی و هضم را بهبود می بخشد..

نحوه خوردن عناب

میوه های عناب کوچک و شیرین هستند. خشک شده، بافت جویدنی و طعمی شبیه خرما دارند.این میوه ها وقتی خام هستند طعمی شیرین و سیب مانند دارند و می توان آنها را به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف کرد. آنها حاوی یک گودال با دو دانه هستند که باید قبل از خوردن برداشته شوند.عناب خشک نیز معمولاً برای استفاده در دسرها یا خوردن آنها مانند آب نبات به ویژه در آسیا به فروش می رسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه های خشک کالری بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. همچنین، آنها منبع غلیظ قند هستند، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود محدود کنید.علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه، مارمالاد و عسل در بخش‌هایی از آسیا رایج است.

طرز تهیه چای عناب

تهیه چای عناب در خانه بسیار ساده است، البته به شرطی که مواد لازم را داشته باشید. در حالی که برخی از مردم چای عناب خالص درست می کنند، بسیاری دیگر ترجیح می دهند از ادویه ها و مواد دیگری برای طعم دهنده ها مانند دارچین و زنجبیل استفاده کنند. به دستور تهیه زیر دقت کنید. مواد لازم:

  • ۳ لیتر آب صاف شده
  • چوب دارچین ۱۴ گرم
  • ۴۰ عناب خشک (خرمای کره ای)
  • ۵۵ گرم زنجبیل
  • ۳ اونس شکر قهوه ای بسته بندی شده

دستورالعمل

برای تهیه چای عناب،کتری را با ۳ لیتر آب پر کنید و روی اجاق گاز قرار دهید.ورقه های زنجبیل، عناب خشک و چوب دارچین را به آن اضافه کنید و درب کتری را ببندید و با فشار به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت متوسط ​​بپزید. 

سپس حرارت را کم کرده و ۱۰ دقیقه دیگر بپزید.پس از رها شدن فشار، درب کتری را بردارید و شکر قهوه ای را اضافه کنید. بگذارید ۵ دقیقه دیگر یا تا زمانی که به اندازه کافی دم بکشد، بجوشد. اکنون چای عناب شما آماده است. از نوشیدنی گرم لذت ببرید!

جمع بندی

میوه های عناب را می توان به صورت خام به عنوان میان وعده مصرف کرد. عناب خشک سرشار از قند است و باید در رژیم غذایی خود محدود شود.
میوه های عناب که به خرمای قرمز یا چینی نیز معروف هستند، کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی هستند.اگر ونلافاکسین یا داروهای ضد تشنج خاصی مصرف می کنید، باید از مصرف این میوه خودداری کنید اگرچه عناب تازه و خشک بسیار مغذی هستند، به خاطر داشته باشید که عناب های خشک شده دارای قند و کالری بیشتری در هر وعده هستند، بنابراین بهتر است در حد اعتدال از آن ها لذت ببرید. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *