medium-shot-time-month-period-calendar

رابطه ورزش و قاعدگی

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

در قرن بیستم و با افزایش آگاهی عمومی و اجتماعی ، بانوان تمایل بیشتری به ورزش پیدا کردند . پس از این استقبال عمومی ،  نیاز به تحقیقات علمی برای ارتباط بین مسائل زنان و ورزش افزایش پیدا کرد . ما در این پست سعی کرده ایم به صورت خلاصه و مفید به رابطه ورزش و قاعدگی یا پریود بپردازیم . باید به این نکته توجه داشت منظور از ورزش و حرکات ورزشی در این مقاله ورزش حرفه ای یا بسیار شدید توام با تغذیه نامناسب می باشد. 

ورزش و نامنظمی قاعدگی

ورزش یک فعالیت بدنی منظم و مداوم است . به علت این فعالیت بدنی مداوم ، ورزش باعث ایجاد تغییراتی در سطح هورمون ها می شود و سیکل ریزش رحمی را مختل می کند . واکنش پوشش رحم به تغییر مداوم سطح هورمون با نامنظمی قاعدگی خود را نشان می دهد . ممکن است رنگ خون این دوره ها به تیره تر یا قرمز روشن باشد و به طور معمول میزان آن سبک تر از دوره عادی باشد .

افزایش فشارهای فیزیولوژیکی به بهانه های مختلف از جمله ورزش می تواند منجر به قطع تخمک گذاری , در نهایت عدم پریود ماهانه می شود .

همچنین با کاهش وزن میزان استروژن در بدن کاهش یافته که به نوبه خود باعث کاهش ضخامت دیواره رحم شده و این لایه نازک تر به معنای کاهش میزان خونریزی قاعدگی است .

توصیه و نکاتی در رابطه با ورزش و قاعدگی

  • ورزش در دوران قاعدگی با رعایت نکاتی مجاز و بدون خطر است
  • ورزش کردن می تواند به تحمل و کاهش درد و  سایر علائم قاعدگی کمک کند.
  • نجام فعالیت ورزشی باعث ترشح هورمون اندروفین در بدن می‌شود که در بهبود روحیهٔ شما و از بین بردن افسردگی ناشی از قاعدگی تاثیر بسیاری دارد
  • بهترین ورزش در زمان قاعدگی ورزشی است که دوست دارید! هر ورزشی که می کردید بدون مشکل ادامه دهید. فقط کمی شدت تمرینات را پایین بیاورید.
اسپینینگ چیست؟
بیشتر بخوانید

  • از تمرین افراطی بپرهیزید: باید برنامه ورزشی خود را به نحو مناسبی کاهش دهید تا عملکرد غدد درون ریز بدن به حالت نرمال بازگردد و چرخه های قاعدگی روند طبیعی خود را از سر گیرد.
  • به خواب مناسب شبانه توجه کنید: خوابیدن به بدن فرصت می دهد تا بعد از داشتن فعالیت فیزیکی روزانه دوباره شارژ شود. در نوجوانان خواب مناسب منجر به آزادسازی هورمون رشد در آنها می گردد. عدم خواب مناسب بر تمرکز و عملکرد تاثیر می گذارد.
  • بر استرس های خود غلبه کنید: استرس ناشی از ورزش می تواند تاثیرات منفی را بر تولید هورمون ها به دنبال داشته باشد. بنابراین باید زمانی را به ریلکس کردن، گوش دادن موسیقی، گذراندن زمان در کنار دوستان و خانواده، پیاده روی و کتاب خواندن بگذرانید.
  • تنها در صورتیکه خونریزی شما بسیار شدید باشد یا درد زیادی داشته باشید باید از شدت فعالیت خود کم کنید و یا یکی دو روز اول پریود خود را استراحت کنید. 

جمع بندی

در نهایت ، ورزش تأثیرات مثبتی بر دوره‌های ماهانه می‌تواند داشته باشد. جالب است بدانید که خانم‌هایی که کم تحرک هستند و به طور منظم ورزش نمی‌کنند، معمولاً دوره‌های سنگین تر و دردناک تری دارند. اما باید به شدت تمرینات و میزان و نوع تغذیه مان توجه داشته باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *