Portrait of tired young Caucasian male athlete standing and having break after jogging outdoor

طریقه صحیح تنفس در ورزش چیست ؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ورزش بدنی یکی از بهترین راه های اکسیژن رسانی به گروه های مختلف عضلانی در سراسر بدن است. به همین دلیل دانستن چگونگی کنترل تنفس بسیار مهم است.  با این وجود ، علیرغم اینکه تنفس یکی از ضروری ترین فرایندهای بدن است، اما در کنترل تنفس خود به طور صحیح در طول ورزش ناکام می مانیم. در این پست طریقه صحیح تنفس در ورزش را بررسی می کنیم .

اهمیت  تنفس صحیح هنگام ورزش کردن

دانستن نحوه کنترل تنفس به ویژه در طول تمرینات هفتگی می تواند مفید واقع شود. از آنجا که این کاری است که ما بصورت خودکار ۲۴ ساعته انجام می دهیم، اغلب از اهمیت کنترل تنفس خود در هنگام ورزش چشم پوشی می کنیم. با این حال ، عدم انجام این کار می تواند تأثیر زیادی در اکسیژن رسانی عضلات داشته باشد.
همانطور که تنفس به صورت غیر ارادی اتفاق می افتد، ما غالباً عادت های تنفسی نامناسبی پیدا می کنیم بدون اینکه حتی خودمان متوجه آن باشیم. متداول ترین اشتباهی که مرتکب می شویم این است که نفس خود را در طی تمرینات فشاری زیاد، یا هنگام انجام تمرینات قدرتی حبس می کنیم .

Handsome man exercising in park in sports wear

روش صحیح تنفس در ورزش

در اینجا ، هدف این است که مطمئن شوید سیستم تنفسی و نفس کشیدن شما ، بخشی از تمرین شما هستند. برای انجام این کار ، چند توصیه وجود دارد که در زیر اشاره می شود :

۱ – تمرینات تنفسی

از آنجا که تنفس یک فرایند غیر ارادی است ، تلاش فعال برای کنترل آن ممکن است در ابتدا کمی عجیب باشد. برای مقابله با این موضوع ، توصیه می کنیم تمرینات تنفسی را بخشی اصلی از تمرین خود قرار دهید . قبل از شروع تمرینات بعدی ، سعی کنید چند نفس عمیق بکشید ، از بینی نفس بکشید و از طریق دهان بیرون بدهید.  می توانید این کار را با برخی حرکات ظریف بازو ترکیب کنید ، آنها را از بالای شانه های خود بالا ببرید و اجازه دهید تا جایی که ممکن است سینه گسترش یابد .

Handsome tattooed man in black sportswear looking seriously at camera while jumping rope on gray background

۲- قبل از هر ست نفس عمیق بکشید

ست های ورزشی از یک سری تکرار تشکیل شده اند. برای اینکه بتوانید تنفس خود را به درستی کنترل کنید، توصیه می کنیم قبل از شروع هر تکرار نفس عمیق بکشید. به عنوان مثال ، وقتی صحبت از اسکات می شود ، ما معمولاً در حالت ایستاده و پاها به اندازه عرض شانه شروع می کنیم. در این مرحله ، باید نفس عمیق بکشید، در حالی که پاها را خم می کنید، نفس خود را ادامه دهید. هنگامی که به عمیق ترین قسمت اسکات رسیدید، می توانید پاهای خود را دراز کرده و بازدم را انجام دهید تا زمانی که به موقعیت اولیه خود برگردید.

Sportsman having difficulties on training, feeling pain and health issues.

۳-نفس خود را نگه ندارید

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم ، این یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که افراد هنگام ورزش مرتکب می شوند. حبس کردن در واقع باعث کاهش اثربخشی تمرین می شود. وقتی این اتفاق می افتد، خون اکسیژن دار قادر به جریان صحیح بدن نیست. به همین ترتیب، متخصصان اکیداً توصیه می کنند که نفس خود را در حین ورزش حبس نکنید.

چرا ماساژ کف پا مهم است ؟
بیشتر بخوانید

در نتیجه برای طریقه صحیح تنفس در ورزش

در پایان ، مهم است که به یاد داشته باشید، صرف نظر از این که تنفس یک فرایند غیر ارادی است، با تمرین ، نظم و تمرکز ، باید بتوانید تنفس خود را کنترل کنید. با استفاده تدریجی از این نکات در تمرین ، می توانید تکنیک خود را بهبود بخشید و جریان خون و اکسیژن را به عضلات افزایش دهید .

همچنین در مجله تن زیب بخوانید : تاثیر تمرین بر ورزش

یکی از منابع : fitpeople.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *