مراقبت از پوست هنگام ورزش

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

شکی نیست که ورزش یکی از ضروری ترین اقدامات برای حفظ تناسب اندام، تحرک بدنی، سلامتی و البته خوش فرم بودن است. جدا از همه این مزایا، ورزش همچنین یک روش عالی برای تقویت درخشش پوست شما با تحریک گردش خون است. اما با این وجود گاهی از ورزشکاران و کسانی که به طور مرتب تمرین دارند شنیده ایم که دچار آکنه و جوش می شوند. با رعایت نکاتی که در این مطلب مطرح می شود می توانیم به مراقبت از پوست هنگام ورزش بپردازیم .

نکاتی برای مراقبت از پوست در ورزش

دلیل اصلی مشکلات پوستی در ورزش به علت عرق کردن حین ورزش و آغشته شدن صورت یا پوست به گرد و خاک است که باعث فعالیت باکتری می شود. همچنین به این علت که ورزش باعث ترشح تستوسترون که محرک اصلی سبوم یا سباسه ( روزغن پوست ) است می شود معمولا ورزش باعث چرب شدن پوست و مو می شود و آکنه به دنبال ان به وجود می آید .

۱ – قبل از تمرین آرایش و محصولات موضعی پوست را پاک کنید .

افزایش جریان خون در حین ورزش موجب باز شدن منافذ پوستی می شود . این باز دن منافذ می تواند بستر مناسبی برای نفوذ باکتری و و ترکیب با تعریق باشد. در صورت استفاده از آرایش این مورد می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوست شود .

۲ – وسایل ورزشی خود را تمیز کنید

حتی در استفاده از وسایل شخصی هم باید مراقب تمیزی و ضد عفونی کردن هر از چندگاهی وسایلمان باشیم. در صورتی که در باشگاه تمرین می کنید این امر می تواند چندبرابر مهم باشد. زیرا لوازم و تجهیزات باشگاه های ورزشی که به صورت عمومی استفاده می شوند می توانند حامل میکروب های زیادی باشند. این یک اقدام احتیاطی مهم برای جلوگیری از شیوع کرونا هم هست، اما باعث سلامت پوست شما نیز می شود. استفاده از وسایل شخصی در ورزش های عمومی با وسایل سبک و قابل حمل مانند کش ورزشی ، دمبل ، حوله و … می تواند از لحاظ بهداشتی کمک کند .

۳ – موی سر را از صورت کنار بزنید

لوسیون ها و حتی شامپویی که برای مراقبت از مو استفاده می کنیم می توانند به پوستمان منتقل شوند. خود مو هم می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد که باعث می شود منافذ پوست مسدود شده و مشکلاتی مانند قارچ پوستی را به همراه داشته باشد.

حلقه زدن یک ورزش موثر یا بازی بچه ها ؟
بیشتر بخوانید

۴ – از دست زدن به صورت خودداری کنید .

هر گونه باکتری ، روغن یا آلودگی که لمس کرده اید می تواند به پوست شما منتقل شود و در مسدود شدن منافذ و ایجاد عفونت ها تاثیر داشته باشد. بنابراین قبل از تمرین و بعد از تمرین حتما دستتان را بشویید .

۵ – آب فراوان بنوشید.

آب یک روش موثربرای کمک به دفع سموم از بدن شما است، که به شما امکان می دهد توانایی های داخلی و ضد آکنه را به طور موثرتری داشته باشید.

۶ – لباسهای آزاد و مناسب ورزش بپوشید .

لباس های عرق کرده و محکم رطوبت را در کنار پوست شما به دام می اندازند و محیط مناسبی را برای ایجاد جوش های آکنه ایجاد می کنند. بنابراین انتخاب لباس مناسب می تواند به جلوگیری از آسیب های پوستی کمک کند .

۷ – لباس های عرق کرده را در اسرع وقت عوض کنید .

مهم است که قبل از پوشیدن مجدد لباس ، به خوبی آن را بشویید . روغن ها و آلودگی های مسدود کننده منافذ می توانند در مواد گیر افتاده و دفعه دیگر که تمرین می کنید به پوست شما منتقل شوند.

۸- بلافاصله بعد از تمرین دوش بگیرید .

در صورت امکان، بلافاصله بعد از تمرین دوش بگیرید تا عرق ، چربی، خاک و باکتری تجمع یافته شما پاک شود . برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد و تحریک پوست ، از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست ، بهتر است از دوش آب سرد یا ولرم به جای آب بسیار گرم استفاده کنید.

نتیجه گیری مراقبت از پوست هنگام ورزش

در نهایت هدف همه ما از ورزش کردن سلامتی است. بنابراین تمرین کردن باید با کمترین عوارض و مشکلات جانبی باشد. با رعایت نکات بالا می توانیم با مراقبت از سلامت پوست به حفظ شادابی و سلامت آن علاوه بر وجه زیبایی، به حفظ بهداشت آن کمک کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *