خواص پنیر

چرا باید پنیر بخوریم؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

امروز می خواهیم در مورد فواید شگفت آور پنیر و نقش آن در سلامتی صحبت کنیم. امروزه با شناخت انواع دیگر آن فقط مختص به صبحانه نمی باشد،بلکه در انواع سالاد ها،برگر ها و پاستاها ، کیک ها و مواد اولیه بسیاری از غذا ها می باشد. پنیر منبع بسیار قوی برای جذب کلسیم و پروتئین است.شما با استفاده از پنیر یا انواع لبنیات می توانید کلسیم مورد نیاز بدن خود را تامین کنید و از پوکی استخوان جلوگیری کنید. پنیر فواید زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آنها شگفت آور هستند. اینکه آیا این یک انتخاب سالم است یا نه بستگی به فرد و نوع و مقدار مصرفی دارد.برخی از افراد به دلیل حساسیت به شیر یا عدم تحمل لاکتوز از مصرف محصولات لبنی اجتناب می کنند ، زیرا آنها در رژیم کاهش وزن یا به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی گیاهی هستند.

حقایقی در مورد پنیر که بهتر است بدانید

  • هزاران نوع پنیر وجود دارد. خوراکی های “با طعم پنیر” جزیی از آنها محسوب نمی شود
  • بسیاری از پنیرها سرشار از سدیم و چربی هستند، اما ممکن است فواید آن بیشتر از مضرات آن باشد.
  • پنیر طبیعی، کم‌چرب و کم سدیم می‌تواند یک مکمل سالم برای اکثر رژیم‌ها باشد.
  • هر کسی که به لاکتوز حساسیت دارد نباید هیچ نوع پنیر بخورد، اما برخی از انواع آن ممکن است برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند مناسب باشند.
  • منبع خوبی از کلسیم است، یک ماده مغذی کلیدی برای استخوان ها و دندان های سالم، لخته شدن خون، بهبود زخم ها و حفظ فشار خون طبیعی است.
  •  پنیر همچنین می تواند کالری ، سدیم و چربی اشباع شده بالایی داشته باشد.

انواع پنیر


پنیر یک همراه استاندارد برای غذاهای محبوب مانند همبرگر، پیتزا، غذاهای مکزیکی، سالاد و ساندویچ است. به تنهایی می تواند یک میان وعده یا پیش غذا باشد. می توان آن را به سس ها، سوپ ها، شیرینی ها و بسیاری از غذاهای دیگر اضافه کرد.هزاران نوع پنیر وجود دارد که از نظر طعم ملایم تا بالغ و از نظر ترکیبات کم چرب تا پرچرب متغیر است. می توان آن را از شیر گاو، گوسفند، بز و سایر حیوانات تهیه کرد.


پنیر کامل
 حاوی ۶ تا ۱۰ گرم چربی در هر ۱ اونس (۲۸ گرم) است. از این مقدار، ۴ تا ۶ گرم چربی اشباع است.
پنیر کم چرب
 با شیر ۲ درصد درست می شود. پنیر بدون چربی با شیر ۰ درصد یا بدون چربی تهیه می شود.


پنیرهای تازه
انواعی هستند که کهنه یا بالغ نشده اند. آنها معمولاً دارای رطوبت بالاتر، بافت نرم تر و طعم ملایم تری نسبت به پنیرهای قدیمی هستند. به عنوان مثال می توان به ریکوتا، پنیر خامه ای، پنیر کوتیج و ماسکارپونه اشاره کرد.


پنیرهای کهنه
یا رسیده از نظر بافت سفت‌تر هستند و به مدت ۶ ماه یا بیشتر عمر می‌کنند. هر چه فرآیند پیری طولانی تر باشد، طعم غلیظ تر یا تندتر است. چدار، سوئیس، پارمزان و گرویر نمونه هایی از پنیرهای کهنه شده هستند.


پنیر فرآوری شده
 مانند آمریکایی، “غذای پنیر” و محصولات “با طعم پنیر” را نمی توان به عنوان پنیر طبقه بندی کرد و برچسب محصولات باید این را نشان دهد. اینها محصولات پایدار در قفسه هستند که حاوی مواد افزودنی مانند تقویت کننده طعم و امولسیفایر هستند.


پنیرهای غیر لبنی
 مانند پنیر سویا و دایا برای افرادی که لبنیات مصرف نمی کنند مناسب است، اما بسیار فرآوری شده است.

۷ فواید پنیر برای سلامتی

۱. سلامت استخوان: محتوای کلسیم، پروتئین، منیزیم ، روی، و ویتامین های A، D و K پنیر به این معنی است که می تواند به رشد استخوان های سالم در کودکان و بزرگسالان جوان و باعث پیشگیری از پوکی استخوان شود.

۲. سلامت دندان: این خوراکی می تواند سلامت دندان ها را افزایش دهد. کلسیم نقش مهمی در تشکیل دندان دارد و پنیر منبع خوبی از کلسیم است. علاوه بر این، یک مطالعه نشان داده است که مصرف آن می تواند سطح pH را در پلاک دندان افزایش دهد و در برابر حفره های دندانی محافظت کند.

۳. فشار خون: کلسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. پنیرهای کم چرب و کم سدیم توصیه می شود.یک پنیر کم سدیم مناسب ، پنیر طبیعی سوئیسی کم چرب است. از دیگر انواع کم چرب آن می توان به پنیر کوتیج ، ریکوتا، پارمزان، فتا و بزی و پنیر خامه ای کم چرب اشاره کرد.

کالری انواع شیک 🍨
بیشتر بخوانید

بسیاری از پنیرها در حال حاضر در نسخه های “لایت” مانند چدار، بری، هاوارتی و فتا موجود هستند. اطلاعات تغذیه ای را بررسی کنید، زیرا برخی از پنیرهای کم چرب دارای سدیم هستند. به دلیل فرآوری شدید، پنیرهای بدون چربی به عنوان بخشی منظم از رژیم غذایی توصیه نمی شود ، حتی برای کسانی که به دنبال کاهش کالری یا چربی هستند.

۴. عروق خونی سالم: برخی از پنیرها حاوی سطوح بالایی از کلسترول و سدیم هستند که نشان می دهد می توانند منجر به مشکلات قلبی عروقی شوند. محصولات لبنی می توانند منبع خوبی از آنتی اکسیدان گلوتاتیون باشند. این آنتی اکسیدان برای سلامت مغز و جلوگیری از تخریب عصبی مرتبط با افزایش سن بسیار مهم است.

۵. میکروبیوتای روده و کلسترول:پنیر به عنوان یک غذای تخمیر شده ممکن است به تقویت باکتری های سالم روده کمک کند. بر اساس یک مطالعه کوچک که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، این می تواند تأثیر مثبتی بر سطح کلسترول خون داشته باشد.

۶. وزن سالم: مطالعات نشان می دهد که این تغذیه برای فردی با شاخص توده بدنی بالا ( BMI ) منبع مورد اعتماد برای داشتن سطوح پایین است. از آنجایی که پنیر منبع خوبی از کلسیم است، ممکن است برای افرادی که رژیم کاهش وزن دارند فوایدی داشته باشد.

۷. سلول های سالم:سلول ها برای ساختن و ترمیم به پروتئین نیاز دارند. یک اونس پنیر چدار می تواند ۷ گرم پروتئین داشته باشد. مقدار پروتئین توصیه شده برای هر فرد به سن، اندازه و سطح فعالیت او بستگی دارد. .میزان پروتئین مورد نیاز خود استفاده کنید.

آلرژی عدم تحمل لبنیات


عدم تحمل لاکتوز
 : فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز فاقد آنزیم مورد نیاز برای تجزیه و هضم قند موجود در شیر است. مصرف شیر و لبنیات ممکن است منجر به نفخ، یا اسهال شود. سطوح تحمل به فرد بستگی دارد. یک نفر ممکن است بتواند لبنیات کهنه شده با سطوح کم لاکتوز مانند ماست و پنیرهای سفت را تحمل کند، در حالی که دیگران حتی به مقدار کمی از محصولات لبنی واکنش نشان می دهند. پنیرهای نرم و تازه، مانند موزارلا، ممکن است باعث ایجاد واکنش در فرد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز شود. با این حال، پنیرهای سفت تر، مانند چدار و پارمزان، سطوح پایین تری از لاکتوز دارند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است متوجه شوند که مقدار کمی از این پنیرها را می توان با خیال راحت مصرف کرد.
آلرژی
 به دلیل واکنش ایمونولوژیک غیرطبیعی به محرک های خاصی مانند پروتئین شیر، اعم از کازئین یا آب پنیر رخ می دهد. هنگامی که در معرض محرک قرار می گیرد، سیستم ایمنی بدن یک آنتی بادی آلرژیک به نام آنتی بادی ایمونوگلوبولین تولید می کند.علائم آلرژی شامل آبریزش بینی، خس خس سینه، اسهال و استفراغ است. در موارد شدیدتر، فرد ممکن است به آسم ، اگزما ، خونریزی، پنومونی و آنافیلاکسی یا شوک مبتلا شود. این می تواند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

نکاتی در مورد پنیر

  • پنیر ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اما کسانی که در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی یا افزایش وزن هستند باید پنیرهای کم سدیم و کم چرب را انتخاب کنند.
  • پنیرهای فرآوری شده و “غذاهای پنیری” به احتمال زیاد حاوی چربی و نمک اضافی هستند، بنابراین محصولات لبنی طبیعی اما کم چرب را انتخاب کنید.
  • از طرف دیگر، حتی از پنیرهای پرچرب، مانند پنیر آبی، می توان برای طعم دادن استفاده کرد. خرد شدن کمی در یک سس یا روی سالاد طعمی بدون کالری زیادی ایجاد می کند.
  • خرید پنیر ساخته شده از شیر ارگانیک ممکن است به کاهش قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک و شیر مملو از هورمون رشد کمک کند.
  • می‌تواند منبع ارزشمندی از کلسیم برای کسانی باشد که حساسیت یا عدم تحمل ندارند، اما باید با دقت انتخاب شود و در مصرف متعادل باشد.

جمع بندی

امروز در مورد فواید پنیر و نکات بسیار مفیدی صحبت کردیم. گفتیم که این خوراکی خوشمزه یک منبع بسیار خوب برای جذب کلسیم و پروتین است و همچنین میتواند به کاهش فشار خون کمک کند. این تغذیه دیگر محدود به صبحانه نیست و برای انواع غذا ها قابل استفاده است. اگر این مقاله را مفید دانستید خوشحال میشیم که با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *