کلسترول بد یا LDL

کلسترول LDL بالا چیست؟ +علائم و درمان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کلسترول LDL یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که در هر سلول بدن شما یافت می شود. کلسترول توسط کبد شما ساخته می شود و در برخی غذاها مانند گوشت و لبنیات نیز یافت می شود. بدن شما برای عملکرد خوب به مقداری کلسترول نیاز دارد، اما وجود کلسترول بیش از حد در خون خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد. ما در این مقاله راه‌های درمان این کلسترول را به شما خواهیم گفت.

کلسترول LDL خون چیست ؟

کلسترول HDL و کلسترول LDL دو نوع لیپوپروتئین هستند که ترکیبی از چربی ها (لیپیدها) و پروتئین هستند. لیپیدها برای حرکت در خون باید به پروتئین ها متصل شوند. HDL و LDL عملکردهای متفاوتی دارند:

  • HDL در انگلیسی مخفف لیپوپروتئین های با چگالی بالا است. گاهی اوقات به آن کلسترول “خوب” می گویند زیرا کلسترول را از سایر قسمت های بدن شما به کبد منتقل می کند. سپس کبد شما کلسترول را از بدن شما خارج می کند.
  • LDL در زبان انگلیسی مخفف لیپوپروتئین با چگالی کم است. گاهی اوقات به آن کلسترول “بد” می گویند زیرا سطح بالای LDL منجر به تجمع کلسترول در شریان ها می شود.

اگر سطح کلسترول LDL شما بالاست، به این معنی است که کلسترول LDL بیش از حد در خون شما وجود دارد. این LDL اضافی همراه با سایر مواد تشکیل پلاک می دهد. پلاک در شریان های شما ایجاد می شود.

بیماری عروق کرونر زمانی رخ می دهد که پلاک در شریان های قلب شما ایجاد شود. باعث سخت شدن و باریک شدن شریان ها می شود که جریان خون به قلب شما را کند یا مسدود می کند. از آنجایی که خون شما اکسیژن را به قلب شما می رساند، این بدان معناست که قلب شما نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند. این می تواند باعث آنژین صدری (درد قفسه سینه) یا در صورت مسدود شدن کامل جریان خون، حمله قلبی شود.

کلسترول بد در آزمایش خون

چگونه بفهمم سطح کلسترول LDL من چقدر است؟

آزمایش خون می تواند سطح کلسترول شما از جمله LDL را اندازه گیری کند. زمان و تعداد دفعات انجام این آزمایش بستگی به سن، عوامل خطر و سابقه خانوادگی شما دارد. توصیه های کلی عبارتند از:

برای افراد ۱۹ سال یا کمتر:

  • اولین آزمایش باید بین ۹ تا ۱۱ سالگی باشد.
  • کودکان باید هر پنج سال یک بار دوباره آزمایش شوند.
  • در صورت وجود سابقه خانوادگی کلسترول بالا، حمله قلبی یا سکته، ممکن است برخی از کودکان از سن دو سالگی این آزمایش را انجام دهند.

برای افراد ۲۰ سال یا بیشتر:

  • بزرگسالان جوان باید هر پنج سال یکبار آزمایش شوند.
  • مردان ۴۵ تا ۶۵ ساله و زنان ۵۵ تا ۶۵ ساله باید هر یک تا دو سال یکبار آزمایش خون بدهند.

چه چیزی می تواند بر سطح کلسترول بد من تأثیر بگذارد؟

مواردی که می توانند بر سطح LDL شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • رژیم غذایی: چربی اشباع شده و کلسترول موجود در غذاهایی که می خورید سطح کلسترول خون شما را افزایش می دهد.
  • وزن: اضافه وزن باعث افزایش سطح LDL، کاهش سطح HDL و افزایش کلسترول کل شما می شود.
  • ورزش: عدم فعالیت بدنی می تواند منجر به افزایش وزن شود که می تواند سطح LDL شما را افزایش دهد
  • سیگار کشیدن: کشیدن سیگار باعث کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود. از آنجایی که HDL به حذف کلسترول بد (LDL) از شریان های شما کمک می کند، اگر HDL کمتری داشته باشید، می تواند به افزایش سطح LDL کمک کند.
  • سن و جنسیت: با افزایش سن زنان و مردان، سطح کلسترول آنها افزایش می یابد. قبل از یائسگی، سطح کلسترول تمام زنان در مقایسه با مردان همسن کمتر است. پس از یائسگی، سطح LDL در زنان افزایش می یابد
  • سابقه خانوادگی: ژن های شما تا حدی تعیین کننده میزان کلسترول بدن شما هستند. کلسترول بالا می تواند در خانواده ها وجود داشته باشد. به عنوان مثال، هیپرکلسترولمی خانوادگی یک شکل ارثی از کلسترول بالا است.
  • داروها : برخی داروها، از جمله استروئیدها ، برخی از داروهای فشار خون ، و داروهای HIV/AIDS ، می توانند سطح LDL شما را افزایش دهند.
  • سایر شرایط پزشکی : بیماری هایی مانند بیماری مزمن کلیوی ، دیابت و HIV می توانند باعث افزایش سطح LDL شوند.
  • نژاد : برخی نژادها ممکن است در خطر بالاتری برای کلسترول بالا باشند. به عنوان مثال، آفریقایی-آمریکایی ها نسبت به سفیدپوستان تمایل به داشتن سطوح بالاتر کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL) دارند.
نحوه تنظیم ارتفاع نصب بارفیکس
بیشتر بخوانید
تاثیر فست فود بر کلسترول

سطح کلسترول باید چقدر باشد؟

داشتن مقادیر کم برای کلسترول بد (LDL) خوب است، زیرا سطح بالای LDL می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و مشکلات مربوط به آن را افزایش دهد:

سطح کلسترول LDLدسته کلسترول LDL
کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیترحالت مطلوب
۱۰۰-۱۲۹ میلی گرم در دسی لیترتقریبا بهینه / کمی بهتر از بهینه
۱۳۰-۱۵۹ میلی گرم در دسی لیترحد بالا
۱۶۰-۱۸۹ میلی گرم در دسی لیتربالا
۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر و بالاترخیلی بالا

چگونه می توان سطح کلسترول بد را کاهش داد؟

  • رژیم غذایی سالم: یک برنامه غذایی سالم برای قلب، میزان چربی های اشباع شده و ترانس مصرفی شما را محدود می کند.
  • کنترل وزن : اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند به کاهش کلسترول بد (LDL) شما کمک کند.
  • فعالیت بدنی : همه باید فعالیت بدنی منظم داشته باشند (اگر بتوانید هر روز ورزش کنید، حتی بهتر است در اکثر روزها ۳۰ دقیقه)
  • درمان دارویی: اگر تغییر شیوه زندگی به تنهایی کلسترول شما را به اندازه کافی کاهش نداد، ممکن است نیاز به مصرف دارو نیز داشته باشید. انواع مختلفی از داروهای کاهش دهنده کلسترول موجود است، از جمله استاتین ها . داروها به روش های مختلف عمل می کنند و می توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. با دکتر خود صحبت کنید که کدام یک برای شما مناسب است. در حین مصرف دارو برای کاهش کلسترول، باید به تغییر سبک زندگی خود ادامه دهید.

برخی از افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی خانوادگی ممکن است درمانی به نام لیپوپروتئین آفرزیس دریافت کنند. این درمان از یک دستگاه فیلتر برای حذف کلسترول بد (LDL) از خون استفاده می کند. سپس دستگاه بقیه خون را به فرد برمی گرداند.

ورزش می تواند کلسترول LDL خون را کاهش دهد

جمع بندی

عادت غذایی بد و سبک زندگی نه چندان خوب، میتواند عامل اصلی ابتلا به کلسترول بد LDL باشد. با ورزش و رژیم غذایی مناسب میتوانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. مراقب سلامتی خود باشید و در زمان‌هایی که به شما گفتیم حتما آزمایش خون بدهید تا کلسترول خود را چک کنید. خوشحال میشویم نظرات خود را درباره این مقاله برای ما داخل کامنت بنویسید.

منبع

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *