Young man runner tying shoelaces.

مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دویدن یک تمرین ورزشی با تأثیر بالا است و تمام بدن شما و کل عضلات و چربی های بدن را درگیر می کند . در این مطلب مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی را ذکر می کنیم .

اگر تازه شروع به دویدن کرده اید ، بدن شما به اینکار عادت ندارد و به احتمال زیاد با برخی از دردها مواجه خواهید شد.  این همیشه به این معنی نیست که شما واقعاً آسیب دیده اید ، فربر ، محقق در دانشگاه کلگری و مدیر کلینیک آسیب دیدگی می گوید: شروع دویدن با درد همراه است . باید خود را برای آن آماده کنید و آگاه باشید که با ادامه دادن و عادت کردن بدن برطرف خواهد شد.

۱ – زانو درد

 زانو درد یک درد مبهم و دردناک است که از زیر زانوی شما ایجاد می شود و به طور معمول در هنگام دویدن ، به ویژه در سربالایی ، پایین رفتن از پله ها ، یا هنگام حرکت از حالت نشسته به یک موقعیت ایستاده ایجاد می شود .

فربر می گوید ، این شایع ترین آسیب در دویدن است ، به ویژه برای دوندگان جدید.وی خاطرنشان کرد که برای برخی از افراد ، درد ممکن است از ابتدای دویدن شروع شود ، در سول دویدن فروکش کند و به محض اینکه دویدن را متوقف کردید ، دوباره درد شروع شود.

روش درمان: دکتر گالوچی می گوید ، این چیزی است که اکثر دوندگان می توانند با آن کنار بیایند و سعی می کنند از آن عبور کنند. اما این ایده خوبی نیست. وی می گوید: “اگر به درستی کنترل نشود ، به سندرم پاتلوفمورال می تواند به یک آسیب شدیدتر تبدیل شود که می تواند نیاز به مداخله جراحی داشته باشد ، مانند شکاف یا شکستگی کشکک.”  

در ابتدا ، شما باید دویدن را متوقف کنید و سعی کنید التهاب را محدود کنید – مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن می تواند کمک کند.

بعد از اینکه دردتان کم شد ، روی تقویت عضلات میان تنه خود کار کنید افراد مبتلا به زانو درد که شش هفته تمرینات هسته ای و مفصل ران را پشت سر بگذارند کمتر دچار زانو درد خواهند شد .

۲ – ساق پا

سندرم استرس تیبیا میانی، معمولا به عنوان ساق پای مخوف شناخته شده است، باعث درد در سطح داخلی ساق پا، “به ویژه هنگام راه رفتن، دویدن، و کشیدن پا به سمت بالا یا کشش آن رو به ، درد می تواند در قسمت داخلی یا خارجی استخوان ها ایجاد شود. از آنجا که آتل های مفصلی از آسیب بیش از حد استفاده می کنند ، برای استراحت در این ناحیه لازم است که برای چند هفته دویدن را متوقف کنید.  یخ و کمپرس می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. انتخاب کفش مناسب می تواند یک عامل مهم برای پیشگیری است . اما انجام تمرینات تقویتی ساق پا هم می تواند کمک کند .

تفاوت تست PCR و آنتی بادی
بیشتر بخوانید

 

۳ – ورم مفصل کف پا از مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی

ورم مفصل کف پا باعث ایجاد درد در نزدیک پاشنه می شود. فربر می گوید: “در ابتدای دویدن معمولاً کمی سفت است و درد از بین می رود . بعد از پایان کار کمی سفت می شود . اما اولین چیزیه که  صبح درد می کند .اولین قدم بیرون آمدن از رختخواب در پاشنه پا آزار دهنده است. گرم شدن و از بین رفتن آن می تواند ۱۵ تا ۳۰ قدم طول بکشد و سپس شما به نوعی فراموشش می کنید. دویدن، صافی کف پا ، ضعف باسن ، ضعف هسته ،ضعف موقعیت لگن و تحریک عصب در ناحیه کمر می تواند در ایجاد این التهاب و درد نقش داشته باشد. حرکات کششی مخصوص پاشنه و کف پا و خوب گرم کردن قبل از دویدن می تواند موجب پشگیری شود .

۴ – آشیل

این نوع آسیب دیدگی یکی دیگر از مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی تاندون باعث التهاب و درد در تاندون آشیل شما (امتداد پشت پاشنه پا) می شود ، خصوصاً هنگام راه رفتن ، دویدن ، بالا آمدن روی انگشتان پا و کشش عضلات ساق پا.  فربر می گوید ، این یک درد مبهم و دردناک است ، معمولاً در جایی که عضله به تاندون منتقل می شود .

این درد همچنین می تواند در ضخیم ترین قسمت تاندون شما عمیق تر باشد که با افزایش سن بیشتر دیده می شو د . شما در قسمت میانی تاندون آشیل خونرسانی خود را از دست می دهید و شکننده می شود.  این اتفاق در حدود ۴۰ سالگی شما شروع می شود .

ممکن است لازم باشد تا زمانی که درد برطرف شود ، از فعالیتهای با فشار بالا جلوگیری کنید .  بستن ناحیه آسیب دیده همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید .  اما دوباره ، تقویت و کشش عضلات در هنگام بازی در اینجا کلیدی است. 

برای جلوگیری حرکات کششی و تقویت عضلات را ادامه دهید .  از آنجا که دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد ، شما باید دلیل اصلی آن را تشخیص دهید تا به درستی آن را درمان کنید .

 

منبع

همچنین در تن زیب بخوانید : پیاده روی و دویدن برای لاغری

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *