Young man runner tying shoelaces.

مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دویدن یک تمرین ورزشی با تأثیر بالا است و تمام بدن شما و کل عضلات و چربی های بدن را درگیر می کند . در این مطلب مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی را ذکر می کنیم .

اگر تازه شروع به دویدن کرده اید ، بدن شما به اینکار عادت ندارد و به احتمال زیاد با برخی از دردها مواجه خواهید شد.  این همیشه به این معنی نیست که شما واقعاً آسیب دیده اید ، فربر ، محقق در دانشگاه کلگری و مدیر کلینیک آسیب دیدگی می گوید: شروع دویدن با درد همراه است . باید خود را برای آن آماده کنید و آگاه باشید که با ادامه دادن و عادت کردن بدن برطرف خواهد شد.

۱ – زانو درد

 زانو درد یک درد مبهم و دردناک است که از زیر زانوی شما ایجاد می شود و به طور معمول در هنگام دویدن ، به ویژه در سربالایی ، پایین رفتن از پله ها ، یا هنگام حرکت از حالت نشسته به یک موقعیت ایستاده ایجاد می شود .

فربر می گوید ، این شایع ترین آسیب در دویدن است ، به ویژه برای دوندگان جدید.وی خاطرنشان کرد که برای برخی از افراد ، درد ممکن است از ابتدای دویدن شروع شود ، در سول دویدن فروکش کند و به محض اینکه دویدن را متوقف کردید ، دوباره درد شروع شود.

روش درمان: دکتر گالوچی می گوید ، این چیزی است که اکثر دوندگان می توانند با آن کنار بیایند و سعی می کنند از آن عبور کنند. اما این ایده خوبی نیست. وی می گوید: “اگر به درستی کنترل نشود ، به سندرم پاتلوفمورال می تواند به یک آسیب شدیدتر تبدیل شود که می تواند نیاز به مداخله جراحی داشته باشد ، مانند شکاف یا شکستگی کشکک.”  

در ابتدا ، شما باید دویدن را متوقف کنید و سعی کنید التهاب را محدود کنید – مصرف داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن می تواند کمک کند.

بعد از اینکه دردتان کم شد ، روی تقویت عضلات میان تنه خود کار کنید افراد مبتلا به زانو درد که شش هفته تمرینات هسته ای و مفصل ران را پشت سر بگذارند کمتر دچار زانو درد خواهند شد.

۲ – ساق پا مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی

سندرم استرس تیبیا میانی، معمولا به عنوان ساق پای مخوف شناخته شده است، باعث درد در سطح داخلی ساق پا، “به ویژه هنگام راه رفتن، دویدن، و کشیدن پا به سمت بالا یا کشش آن رو به ، درد می تواند در قسمت داخلی یا خارجی استخوان ها ایجاد شود.

از آنجا که آتل های مفصلی از آسیب بیش از حد استفاده می کنند ، برای استراحت در این ناحیه لازم است که برای چند هفته دویدن را متوقف کنید.  یخ و کمپرس می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. انتخاب کفش مناسب می تواند یک عامل مهم برای پیشگیری است . اما انجام تمرینات تقویتی ساق پا هم می تواند کمک کند .

مدیریت زمان در ورزش
بیشتر بخوانید

۳ – ورم مفصل کف پا

ورم مفصل کف پا باعث ایجاد درد در نزدیک پاشنه می شود. فربر می گوید: “در ابتدای دویدن معمولاً کمی سفت است و درد از بین می رود . بعد از پایان کار کمی سفت می شود . اما اولین چیزیه که  صبح درد می کند .اولین قدم بیرون آمدن از رختخواب در پاشنه پا آزار دهنده است. گرم شدن و از بین رفتن آن می تواند ۱۵ تا ۳۰ قدم طول بکشد و سپس شما به نوعی فراموشش می کنید. دویدن ، صافی کف پا ، ضعف باسن ، ضعف هسته ،ضعف موقعیت لگن و تحریک عصب در ناحیه کمر می تواند در ایجاد این التهاب و درد نقش داشته باشد. حرکات کششی مخصوص پاشنه و کف پا و خوب گرم کردن قبل از دویدن می تواند موجب پشگیری شود .

۴ – آشیل

این نوع آسیب دیدگی یکی دیگر از مصدومیت های متداول در دونده های مبتدی تاندون باعث التهاب و درد در تاندون آشیل شما (امتداد پشت پاشنه پا) می شود ، خصوصاً هنگام راه رفتن ، دویدن ، بالا آمدن روی انگشتان پا و کشش عضلات ساق پا.  فربر می گوید ، این یک درد مبهم و دردناک است ، معمولاً در جایی که عضله به تاندون منتقل می شود .

این درد همچنین می تواند در ضخیم ترین قسمت تاندون شما عمیق تر باشد که با افزایش سن بیشتر دیده می شو د . شما در قسمت میانی تاندون آشیل خونرسانی خود را از دست می دهید و شکننده می شود.  این اتفاق در حدود ۴۰ سالگی شما شروع می شود .

ممکن است لازم باشد تا زمانی که درد برطرف شود ، از فعالیتهای با فشار بالا جلوگیری کنید .  بستن ناحیه آسیب دیده همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید .  اما دوباره ، تقویت و کشش عضلات در هنگام بازی در اینجا کلیدی است. 

برای جلوگیری حرکات کششی و تقویت عضلات را ادامه دهید .  از آنجا که دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد ، شما باید دلیل اصلی آن را تشخیص دهید تا به درستی آن را درمان کنید .

 

منبع

همچنین در تن زیب بخوانید : پیاده روی و دویدن برای لاغری

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *