درمان سریع گلو درد + درمان خانگی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

درمان سریع گلو درد یکی از دغدغه‌های کسانیست که به این مریضی دچار شده‌اند و می‌خواهند هر چه زودتر از این مریضی رهایی پیدا کنند. فصول سرد سال زیبایی های خاصی دارند مانند پاییز که برگ ها زرد می شوند و حال و هوای ویژه ای به شهر می دهند. زمستان پوشیده از برف و مناظر زیبای برفی بسیار زیبا است، اما به هر حال این فصول مشکلات خاصی مانند: سرما خوردگی،آنفولانزا، گلودرد و… را به همراه دارد. در این مقاله می خواهیم روش ها و نکاتی را به شما بگوییم تا به سرماخوردگی و مریضی های فصل سرد سال مبتلا نشوید. اگر چه این نکات بسیار ساده هستند اما رعایت آن ها حیاتی است و به سلامتی ما کمک می کند. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علائم گلو درد چیست؟

علائم گلو درد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی ایجاد شود، از جمله عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، التهاب‌ها، تحریکات مکانیکی یا شیمیایی، یا دیگر عوامل. برخی از علائم شایع گلو درد عبارتند از:

  • درد و التهاب گلو: درد گلو معمولا به صورت سوزش و احساس سنگینی در ناحیه گلو ایجاد می شود که معمولا شروع یک گلو درد است.
  • خارش: زمانی که گلو درد خود را بروز می هد در این مرحله است. گلو دچار سوزش و خارش و التهاب می شود.
  • بسته شدن راه گلو: فرد احساس می کند که نمی تواند غذا یا آب را بخورد و راه بلعیدن مسدود می شود. البته که اینطور نیست اما عفونت و میکروب هایی که در ناحیه گلو تجمع کردند این احساس را به بیمار می دهند.
  • تغییر صدا: عفونت و ویروس باعث تغییر صدا می شود. صدا حالت گرفته می گیرد و خش دار می شود.
  • بدن درد: احساس کوفتگی و خستگی مضاعف در بدن نشانه سرماخوردگی و گلو درد است.
  • تب: دمای بدن بالاتر از حد معمول (حداقل ۳۷.۵ درجه سلسیوس یا ۹۹.۵ درجه فارنهایت) به عنوان تب شناخته می‌شود.
  • لرزش:افراد ممکن است لرزش در تب داشته باشند. این لرزش‌ها به عنوان “ریگور” نیز شناخته می‌شوند.
  • آبریزش و خستگی: افراد ممکن است حالتی از خستگی یا ضعف عمومی را تجربه کنند و آبریزش بینی داشته باشند.
  • سردرد و درد عضلانی: سردرد و درد عضلانی نیز ممکن است همراه با تب باشند.
  • تغییر در تنفس: تنفس سریع‌تر از معمول نیز یکی از علائم تب است.


در هر صورت، در صورتی که گلو درد شما به مدت طولانی ادامه داشته یا شدید باشد، ویزیت با یک پزشک حیاتی است. پزشک شما می‌تواند با انجام معاینه فیزیکی و اطلاعات دقیق تر، علت گلو درد شما را تشخیص دهد و داروهای مناسب را تعیین کند.

درمان سریع گلو درد

زمانی که به گلو درد مبتلا می شویم، تمایل داریم به این که سریع خوب شویم اما این روند مقداری زمان می برد. اما با چند روش می توانیم به زودی از شر گلو درد راحت شویم.

۱.اگر شروع گلو دردمان است و هنوز به عفونت منجر نشده با درمان های ساده می توانیم جلوی عفونت کردن آن را بگیریم. به عنوان مثال:

  • قرقره آب نمک
  • استفاده از دمنوش های گیاهی مانند: دمنوش آویشن، دمنوش عسل و لیمو ترش و..
  • استراحت کردن مانند خوابیدن، دوش آب گرم،بخور گرم
  • خوردن سوپ،پوره و مایعات مانند: آب پرتقال،آب لیمو شیرین،آب گریپ فروت
  • استفاده از غذا های فیبر دار برای کمک به سلامت دستگاه گوارش

۲. اگر روش هایی که در بالا ذکر شد،گلو دردمان را بهتر نکرد، به ویزیت شدن یک پزشک متخصص داخلی احتیاج داریم. هیچ وقت در مصرف قرص و آنتی بیوتیک خودسرانه عمل نکنیم و اجازه دهیم تا پزشک بنا به شرایطی که داریم برای ما دارو تجویز کند. چرا که در طولانی مدت مصرف خودسرانه دارو عوارض زیادی دارد.

روز پدر کادو چی بخریم ؟ معرفی بهترین محصولات 👴🏻
بیشتر بخوانید

میوه های مفید برای سرماخوردگی و گلو درد

میوه‌ها دارای ویتامین‌ها، مواد مغذی، و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم سرماخوردگی و گلودرد کمک کنند. در زیر میوه‌هایی که برای سرماخوردگی و گلودرد مفید است ذکر کرده ایم:

۱.پرتقال: حاوی ویتامین C هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین، مصرف آب پرتقال نیز ممکن است مفید باشد.

۲.موز: موز غنی از پتاسیم است که ممکن است به حفظ میزان آب در بدن کمک کند. همچنین، نرم‌کننده و باعث کاهش التهاب گلو می شود.

۳.کیوی:حاوی پتاسیم است که به حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن کمک می‌کند. این نکته می‌تواند مفید باشد زیرا مصرف مایعات و حفظ آب در بدن در طول گلودرد و سرماخوردگی مهم است.

۴.گریپ فروت: حاوی مقدار قابل توجهی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدها است. این مواد در کاهش التهابات و تسریع فرآیند بهبودی بدن دخیل هستند.

۵.آناناس:مصرف میوه در درمان سرماخوردگی مهم است و آناناس که دارای مقدار زیادی آب است، می‌تواند به حفظ آب و مایعات در بدن کمک کند.

۶.توت فرنگی: حاوی آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی مانند فلاوونوئیدها و آنتوسیانین‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به کاهش التهابات و مهار فعالیت‌های آزاد رادیکال‌ها کمک کنند.

۷.لیمو شیرین: حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش مدت زمان مریضی و شدت علائم مانند گلو درد و سرفه مؤثر باشد.

۸.سیب زرد: این میوه نیز حاوی پتاسیم است که به حفظ تعادل الکترولیت در بدن کمک کرده و می‌تواند در کاهش خستگی و ضعف مرتبط با سرماخوردگی کمک کند.

درمان خانگی گلو درد

می خواهیم ۲ دمنوش فوق العاده برای کاهش درد گلو معرفی کنیم. این دمنوش‌ها معجزه درمان سرما خوردگی هستند.

دمنوش سرماخوردگی: دمنوش سرماخوردگی از گل ختمی و گل گاو زبان و آویشن تهیه می‌شود که دستورالعمل درست کردن آن را در ادامه توضیح خواهیم داد:

۱. آویشن، گل ختمی،گل گاو زبان تهیه می کنیم.

۲. آب به جوش آمده را به محتویات آویشن گل،ختمی،گل گاو زبان اضافه می کنیم.

۳.اجازه می دهیم به مدت ۱۵ دقیه دم بکشد.

۴.دمنوش را در لیوان مناسب می ریزیم، می‌توانیم برای طعم بهتر نبات به آن اضافه کنیم.

به همین راحتی بهترین دمنوش سرما خوردگی را تهیه کردیم که موجب بهبود گلو دردمان می شود. می توانید در روز ۳ بار از این دمنوش استفاده کنید.

چای زنجبیل: زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است. یک برش زنجبیل را به آب جوش اضافه کرده و بگذارید مدتی خنک شود. سپس آن را نوشیده و بهتر است این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

جمع بندی

برای درمان گلو درد، اقدامات خانگی می‌توانند به تسکین علائم و سرعت بهبودی کمک کنند. مصرف مایعات گرم مانند چای زنجبیل با عسل، آب گرم با نمک، یا آب لیمو و عسل می‌تواند خشکی گلو را کاهش دهد و به تسکین درد گلو کمک کند. استفاده از عسل به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی موثر است، و چای زنجبیل با خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی آن نیز به تسکین درد کمک می‌کند. مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C، مانند پرتقال و کیوی، به تقویت سیستم ایمنی و بهبود سریع تر،به گلودرد کمک می‌کند. استراحت کافی و خواب بسیار مهم است. در صورت عدم بهبود یا شدت علائم، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه شود تا نیاز به درمان‌های دارویی را ارزیابی کرده و راهنمایی‌های خاصی ارائه دهد. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

تن درست باشید و پایدار.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *