فواید ماساژ پشت برای عضلات و گردش خون

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ماساژ پشت یکی از کهن ترین و معمول ترین انواع ماساژ است که در لمس درمانی استفاده می شود. ماساژ پشت به نوعی یک عمل درمانی است که با اعمال فشار هدفمند و عمدی بر روی عضلات پشت زیر گردن و به منظور  تسکین درد ، کاهش تنش عضلانی و بهبود گردش خون در ناحیه پشت و شانه انجام میشود. اگر احساس می کنید کمرتان خسته و سفت شده و می خواهید یک نوع ماساژ ایده آل برای غلبه بر این شرایط را بدانید، مطلب مناسبی را برای خواندن اتنخاب کردید. در این مقاله، فواید ماساژ پشت را بررسی می‌کنیم، نحوه عملکرد آن را توضیح و متذکر می شویم در چه مواردی باید از ماساژ پشت خودداری کرد. در ادامه مطلب همراه تن زیب باشید 🧡

ماساژ پشت چیست؟

ماساژ پشت تکنیکی است که شامل اعمال فشار متوسط تا شدید بر روی عضلات و بافت‌های ناحیه پشت و شانه و زیر گردن است. هدف از این ماساژ این است که گردش خون را بهبود ببخشد، بافت عضلانی را باز کند و جریان اکسیژن را افزایش دهد. از طریق این فرآیند، ماساژ پشت راهی موثر برای کاهش درد و سفتی عضلات و همچنین افزایش انعطاف پذیری عضلات است.

فواید ماساژ پشت

  • کاهش تنش و خستگی عضلانی: ماساژ پشت به آرام کردن عضلات منقبضی که عامل کمردرد یا مشکلات حرکتی هستند کمک می کند. همچنین باعث آزاد سازی بافت های همبند که با اعصاب و رگ های خونی در هم تنیده شده اند شده و منجر به کاهش فشار و افزایش دامنه حرکتی در پشت و شانه ها می شود.
  • افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت: ماساژ پشت، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط های نگهدارنده پشت را کشیده و طولانی می کند. این توانایی آنها را برای هماهنگی با تغییرات وضعیت بدن هنگام ایستادن یا حرکت افزایش داده  و خطر آسیب یا فشار در این ناحیه را کاهش می دهد.
  • بهبود وضعیت بدن: ماساژ پشت به متعادل کردن عضلات جلو و پشت بدن، به اصلاح انحرافات یا انحنای ستون فقرات کمک می کند. ماهیچه های پشت را تقویت می کند و باعث ایجاد وضعیت سالم و راست  قامتی می شود.
  • تقویت گردش خون: ماساژ پشت جریان خون در ناحیه پشت و شانه را بهبود بخشیده و باعث میشود که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای بازسازی سلولی آن نواحی دریافت شود . همچنین به حذف مواد زائد و سموم انباشته شده در اثر خستگی کمک می کند.
  • بهینه سازی سیستم لنفاوی: ماساژ پشت حرکت مایعی شبیه پلاسما که حاوی سلول های دفاعی بوده و به  لنف معروف است  را تحریک می کند. که این فرآیند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و التهاب را کاهش می دهد. همچنین به کاهش EDEMA ناشی از تجمع مایع در بافت ها کمک می کند.
  • کاهش استرس روانی: یکی از فواید ماساژ پشت، تاثیر مثبت آن بر سلامت روانی است. همچنین ماساژ پشت ترشح هورمون هایی مانند اندورفین، دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد که باعث افزایش احساس شادی شده و همچنین به بهبود خلق و خو منجر می شود.
راهکارهایی برای بهتر تمرین کردن در خانه
بیشتر بخوانید

شرایطی که در آن ماساژ کمر توصیه نمی شود

در حالی که ماساژ پشت به طور کلی بی خطر و مفید است، برخی از گروه ها هستند که باید از آن اجتناب کنند:

  • افراد مبتلا به اختلالات لخته شدن خون، زیرا ماساژ ممکن است خطر خونریزی یا لخته شدن خون را افزایش دهد.
  • افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند، زیرا ماساژ ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد و اثربخشی آنها را محدود کند.
  • کسانی که دچار سوختگی یا زخم در ناحیه پشت هستند، زیرا ماساژ ممکن است التهاب بافت را افزایش دهد و روند بهبودی را مختل کند.
  • موارد شکستگی استخوان در پشت، زیرا ماساژ ممکن است خطر بدشکلی یا ضعف استخوان را افزایش دهد.
  • در دوران بارداری، به دلیل نیاز به جلوگیری از فشار بیش از حد به نواحی میانی بدن، توصیه می شود از ماساژ پشت خودداری شود.
  • افرادی که دارای بیماری های پوستی در ناحیه پشت هستند، مانند درماتیت یا سوختگی، باید از ماساژ در این نواحی خودداری کنند.

به یاد داشته باشید که قبل از انجام ماساژ پشت، در صورت داشتن هر گونه نگرانی یا بیماری زمینه ای با یک ماسور حرفه ای یا پزشک خود مشورت کنید.

جمع بندی

ماساژ پشت طیف وسیعی از مزایای قابل توجه  از کاهش تنش و بهبود انعطاف پذیری تا افزایش گردش خون و کاهش استرس روانی را به همراه دارد. هنگامی که به درستی و ایمن انجام شود، می تواند به رفاه کلی بهتر کمک کند. با این حال، گروه های خاصی باید احتیاط کنند و در برخی موارد از ماساژ کمر به طور کامل اجتناب کنند. همیشه قبل از اینکه از مزایای یک ورزش یا روش درمانی بهره ببرید به دنبال راهنمایی حرفه ای باشید و مطمئن شوید که ورزش یا عملی که انجام میدهید برای شرایط خاص شما ایمن است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *