سوپرست چیست و انواع آن

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

سوپرست چیست ؟ یک برنامه تمرینی منظم میتواند ورزشکار را به آن چیزی که نیاز دارد برساند. سوپرست یکی از روش های تمرینی برای بدنسازی و تناسب اندام است که در این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد.

سوپرست چیست ؟

سوپرست نوعی تمرین قدرتی است که در آن سریع از یک تمرین به یک تمرین دیگر می روید بدون اینکه در بین دو تمرین استراحت کنید. به طور معمول در تمرین کمی استراحت میکنید و یا کمی آب مینوشید اما در سوپرست بلافاصله به تمرین بعدی میروید. این امر به شما کمک میکند تا بدن خود را ورزیده تر کنید و عضلات رشد بیشتری کنند.

مزایای سوپرست

از سوپرست می‌توان به عنوان روشی برای انجام تمرینات بیشتر در مدت زمان مشخص استفاده کرد. در حالی که ماهیچه های شما از یک ست بهبود می یابند، شما به جای استراحت، تمرین دیگری را انجام می دهید. می توانید برای انجام یک ست دیگر به تمرین اول برگردید و با همان الگو ادامه دهید تا زمانی که برای نوشیدنی یا بهبودی به استراحت نیاز دارید.

انواع سوپرست

در اینجا انواع مختلف سوپرست را به شما یاد می‌دهیم اما کلیت امر این است که تمرینات به صورت متوالی و بدون استراحت انجام شود.

سوپرست پس خستگی :

در این سبک از سوپرست یک تمرین سنگین را بر روی عضله انجام می‌دهیم و سپس یک تمرین سبک را با تکرار بیشتر روی عضله انجام می‌دهیم.

سوپرست پیش خستگی :

در این نوع تمرین، عضله ای که ضعیف تر است و به اصطلاح زود خالی میکند را در تمرین اول به آن فشار نمی‌آوریم و در تمرین بعدی روی این عضله تمرکز میکنیم و تمرینات چند مفصلی را با این عضله انجام می‌دهیم.

فیلم آموزشی حلقه زدن برای افراد مبتدی
بیشتر بخوانید

سوپرست عادی :

این نوع سوپرست بین ورزشکاران بیشتر مرسوم است به طوری که یک تمرین در دو ست پشت سر هم انجام می‌شود و ورزشکار با این کار مطمئن می‌شود به عضله هدف فشار بیشتری از حد معمول وارد شده است. بدیهی است که در تمرین دوم مقاومت یا طول تمرین کاهش پیدا کند.

سوپرست تک مفصلی :

برای انجام این نوع سوپرست، حرکات تک مفصلی را بر روی یک گروه عضلانی انجام دهید برای مثال جلوبازو لاری را بعد از جلوبازو هالتر انجام دهید.

سوپرست چند مفصلی :

برای انجام این نوع سوپرست، حرکات چند مفصلی را بر روی یک گروه عضلانی انجام دهید.

از سوپرست می‌شود به جای هوازی استفاده کرد؟

خیر سوپرست جایگزین هوازی نیست! هر تمرینی را بخواهید انجام دهید باز هم به هوازی در هفته نیار دارید. به عنوان مثال ورزشکار باید تمرین کاردیو انجام دهد تا کالری بیشتری نسبت به تمرین با وزنه بسوزاند.

استراحت بین هر سوپرست

حداقل بین هر سوپرست تا ۲ دقیقه استراحت کنید. برای استراحت به قلب و کاهش ضربان قلب و تمرکز بر حرکت بعدی لازم است که بین هر سوپرست ۱ تا دقیقه استراحت کنید. البته اگر برای عضلات بزرگ سوپرست انجام می‌دهید می‌توانید مدت زمان استراحت بین سوپرست ها را بیشتر کنید.

منبع

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *