حلقه ورزشی

آیا هولاهوپ یا حلقه لاغری من استاندارد است؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

بارها و بارها بر همه ما ثابت شده که انجام تمرینات ورزشی به صورت مداوم تاثیر به سزایی در سلامتی جسم و روح ما خواهد گذاشت؛ اما آنچه نباید از آن غافل شویم اطمینان از صحیح و بدون آسیب بودن حرکاتیست که انجام می‌دهیم؛ چراکه در غیر این صورت مضرات ورزش می‌تواند از فواید آن پیشی بگیرد.آیا هولاهوپ یا حلقه لاغری من استاندارد است؟

این روزها هولاهوپ یا حلقه‌های لاغری وزن‌دار که اولین بار توسط تن‌ زیب و در سال ۸۲ به بازار ایران ارائه شدند، از اقبال بسیار خوبی در بین ورزشکاران برخوردارند و بسیار از افراد از این وسیله در جهت کاهش وزن بهره می‌برند. به همین مناسبت بر آن شدیم تا این مقاله کوتاه را در خصوص شرایط استاندارد بودن حلقه‌های لاغری یا هولاهوپ ارائه نماییم؛ در ادامه به چند نکته در این خصوص اشاره خواهیم کرد:

۱. همانطور که بارها اشاره شده است، حلقه‌های لاغری وزن‌دار در سه فاکتور اصلی وزن، قطر داخلی و جنس برجستگی‌ها با هم متفاوت هستند. حلقه‌های لاغری با قطر کوچک‌تر نیازمند صرف انرژی بیشتر در هنگام چرخش هستد و حلقه‌های لاغری سنگین‌تر که حکم ورزش استقامتی را دارند، به تقویت عضلات و فرم دهی آنها در نواحی شکم و پهلو کمک شایانی می‌کنند.

۲. برای انتخاب هولاهوپ یا حلقه لاغری مناسب خود، می‌بایست وزن، قد و میزان آمادگی خود را در نظر بگیرید و سپس اقدام به تهیه حلقه لاغری نمایید. برای اطلاعات بیشتر به سری مقالات «چگونه حلقه لاغری مناسب خود را انتخاب کنم؟» مراجعه فرمایید.

۳. حلقه زدن به برخی از افراد توصیه نمی‌شود و می‌تواند باعث شدت گرفتن مشکلات سلامتی‌شان گردد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله «حلقه‌های لاغری ضرری برای بدن ندارند؟» مراجعه فرمایید.

hula

آیا هولاهوپ یا حلقه لاغری من استاندارد است ؟

۴. همانطور که قبلا اشاره کرده‌ایم، هولاهوپ یا حلقه‌های لاغری بسیار سنگین می‌توانند باعث بروز مشکلاتی برای فرد شوند؛ بنابراین از حلقه‌های لاغری سنگین‌تر از ۱/۵ کیلوگرم استفاده نکنید. در صورتی که در ابتدای کار هستید و عضلات کمرتان ضعیف هستند، با حلقه‌هایی کمتر از ۹۰۰ گرم شروع کنید و به تدریج که عضلاتتان تقویت شد، از حلقه‌های سنگین‌تر استفاده کنید. همیشه در انتخاب حلقه لاغری مناسبتان با مربی خود مشورت نمایید.

برای کاهش وزن چقدر حلقه بزنم؟
بیشتر بخوانید

۵. علاوه بر ملاحظات مربوط به وزن هولاهوپ یا حلقه لاغری، می‌بایست ملاحظاتی در خصوص زمان حلقه زدنتان نیز داشته باشید. بر اساس تجربه، افرادی که در حلقه زدن مهارت پیدا کرده‌اند و هیچگونه مشکل جسمانی ندارند، با حلقه‌های سبک مثل حلقه ایروبیک تن‌زیب می‌توانند به طور مداوم حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه حلقه بزنند و فقط هر ۵ دقیقه جهت چرخش را تغییر دهند تا در سیستم هوازی ورزش کنند؛ چرا که این امر باعث چربی سوزی بیشتر در کل بدن خواهد شد. (همانند ورزشهای هوازی دیگر مثل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و…. که با شدت کم و مدت طولانی انجام می‌شوند.) در مورد حلقه های سنگین‌تر که برای تمرین با آنها به انرژی بیشتری نیاز است و باعث افزایش کالری‌سوزی و کمک به بالا رفتن سطح آمادگی جسمانی افراد خواهد شد، توصیه می‌شود در زمان‌بندی‌های کوتاه‌تر (برای مثال ۳ الی ۴ دقیقه اجرا با حرکات دست و پای متنوع و ۱ الی ۲ دقیقه استراحت پویا در ۳ الی حداکثر ۶ ست تمرینی) حلقه زد. در نظر داشته باشید تمامی آنچه ذکر شد به آمادگی ورزشکار بستگی دارد؛ مثلا در صورتی که اولین بار است که از حلقه‌های لاغری استفاده می‌کنید با ۱ دقیقه در روز شروع کنید و روزی ۱ دقیقه به آن بیفزایید تا به زمان مورد نظر برسید. توصیه می‌شود برای طراحی‌های متنوع دیگر از مربی خود کمک بگیرید.

۶. عوامل دیگری از جمله جنس بدنه حلقه، نحوه اتصال قطاع‌ها یا رنگ و ظاهر خارجی حلقه‌ها هیچ تاثیری بر استاندارد بودن یا استاندارد نبودن حلقه‌ها ندارند و هیچ نهاد یا منبع معتبری در این خصوص اطلاعاتی منتشر نکرده است.

۷. همیشه در خصوص ورزشی که انجام می‌دهید یا خطرات احتمالی آن با یک مربی متخصص و معتمد مشورت کنید. هم‌چنین جستجو در مقالات معتبر انگلیسی زبان یا مقالات نوشته شده توسط اساتید تربیت بدنی را نیز فراموش نکنید. خاطرتان باشد همیشه افرادی هستند که بدون تخصص و بعضاً با اتخاذ نام‌های پرطمطراق اقدام به اظهار نظرات بی‌پایه و اساس می‌کنند؛ باشد که با تحقیق، تفکر و مشورت با مربیان متخصص، مانع از گسترش این امر شویم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *