رژیم اتکینز چیست

رژیم اتکینز چیست و چراباید آن را امتحان کنیم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هدف رژیم اتکینز کمک به کاهش وزن با محدود کردن کربوهیدرات ها و کنترل سطح انسولین است.افرادی که این رژیم را دارند می توانند هر چه قدر که می خواهند چربی و پروتئین بخورند. افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می توانند با رژیم غذایی اتکینز و استفاده حداقلی از کربوهیدرات وزن خود را کم کنند.

رژیم غذایی اتکینز برای کاهش مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی طراحی شده است. رژیم اتکینز دارای چهار اصل اساسی است :

رژیم اتکینز چیست؟

  • کاهش وزن
  • حفظ کاهش وزن
  • رسیدن به سلامتی
  • پیشگیری از بیماری

دلیل اصلی افزایش وزن، مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده به ویژه شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا و آرد است.

رژیم اتکینز چیست؟

رژیم اتکینز چگونه کار می کند؟

وقتی فردی از این رژیم پیروی می کند، متابولیسم بدنش از سوزاندن گلوکز یا قند به عنوان سوخت به سوزاندن چربی های ذخیره شده بدن تغییر می کند.

هنگامی که سطح گلوکز پایین است، سطح انسولین نیز پایین است و کتوز رخ می دهد. به عبارت دیگر، وقتی سطح گلوکز پایین است، بدن به استفاده از ذخایر چربی خود و همچنین چربی رژیم غذایی برای انرژی روی می آورد. در تئوری، این می تواند به کاهش چربی و وزن بدن کمک کند.

قبل از اینکه فرد غذا بخورد، سطح گلوکز پایین است، بنابراین سطح انسولین او نیز پایین است. هنگامی که آن فرد غذا می خورد، سطح گلوکز او افزایش می یابد و بدن انسولین بیشتری تولید می کند تا به استفاده از گلوکز کمک کند.

کربوهیدرات های تصفیه شده، مانند نان سفید و آب نبات، حاوی سطوح بالایی از گلوکز هستند. این غذاها دارای امتیاز GI بالایی هستند، زیرا کربوهیدرات های آنها به سرعت وارد خون می شود و باعث افزایش گلوکز می شود.

سایر کربوهیدرات ها مانند لوبیاها، به این سرعت بر سطح گلوکز خون تأثیر نمی گذارند. آنها بار گلیسمی پایینی دارند و در شاخص گلیسمی امتیاز کمتری دارند.

میوه ها و غلات سرشار از کربوهیدرات هستند و فردی که از رژیم اتکینز استفاده می کند این کربوهیدرات ها را به خصوص در مراحل اولیه محدود می کند. با این حال، این غذاها منابع خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها نیز هستند.

برای جبران کمبود غذاهای غنی از مواد مغذی، رژیم اتکینز افراد را به استفاده از مکمل های ویتامین و مواد معدنی تشویق می کند.

استفاده از چربی موجود در بدن


اگر حداقل مصرف کربوهیدرات از طریق رژیم غذایی وجود داشته باشد، کتوز رخ می دهد. در طی کتوز، بدن ذخایر چربی در سلول ها را تجزیه می کند و در نتیجه کتون ایجاد می شود. سپس این کتون ها در دسترس بدن قرار می گیرند تا به عنوان انرژی از آنها استفاده کند.

برای لاغری می‌توانید نان بخورید!
بیشتر بخوانید

رژیم اتکینز یک رژیم کم کربوهیدرات است که در آن، بدن کالری بیشتری نسبت به سایر رژیم ها می سوزاند زیرا کتوز اتفاق می افتد. این یک نوع رژیم کتوژنیک است، اگرچه مصرف پروتئین معمولاً بیشتر است و چربی در مقایسه با رژیم کتوژنیک سنتی کمتر است.

غذاهایی که باید از آن ها در رژیم اتکینز اجتناب کرد

  • سبزیجات نشاسته ای مانند ذرت و سیب زمینی
  • میوه هایی با محتوای قند بالا مانند آناناس، انبه ، پاپایا و موز
  • شیرینی ها، از جمله کوکی ها، آب نبات ها، کیک ها و نوشابه ها
  • کربوهیدرات های تصفیه شده یا ساده، از جمله نان سفید، پاستا، و غذاهای حاوی غلات فرآوری شده.

در ابتدای رژیم برخی از غذاها مانند هویج، سیب و حبوبات مناسب نیستند.با این حال، با گذشت زمان، شخص می تواند آنها را دوباره استفاده کند.

تاثیر ورزش در رژیم اتکینز

حامیان رژیم اتکینز می گویند که ورزش برای کاهش وزن ضروری نیست. با این حال، آنها آن را یک فعالیت “برد-برد” می نامند، زیرا می تواند به افزایش انرژی و رفاه کلی کمک کند.

آیا رژیم اتکینز کارایی دارد؟

اتکینز یکی از رژیم های غذایی است که هدف آن کمک به افراد برای مدیریت وزن و پیشگیری از بیماری های مرتبط با آن مانند سندرم متابولیک، دیابت ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی است.

محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد رژیم اتکینز به مدت ۱۲ ماه می‌تواند برای کاهش وزن مؤثرتر از سایر رژیم‌ها باشد.

عوارض جانبی رژیم اتکینز

  • سردرد
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • ضعف
  • خستگی
  • یبوست
  • نفس با بوی غیر معمول

زمانی که بدن از چربی به جای گلوکز برای انرژی استفاده می کند، کتون ها می توانند قبل از اینکه بدن به طور موثر از آنها برای سوخت استفاده کند، ایجاد شوند. این فرآیند باعث افزایش دفع ادراری الکترولیت ها می شود که ممکن است به این علائم کمک کند.

جمع بندی

رژیم اتکینز ممکن است به کاهش وزن کمک کند. برای بسیاری، کاهش وزن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی عروقی و سایر جنبه های سندرم متابولیک را نیز کاهش می دهد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *