صبحانه را چقدر قبل یا بعد از ورزش صبحگاهی زودهنگام بخوریم؟

صبحانه را چقدر قبل یا بعد از ورزش صبحگاهی زودهنگام بخوریم؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

صبحانه را چقدر قبل یا بعد از ورزش صبحگاهی زودهنگام بخوریم؟ بسیاری از ما دوست داریم برنامه ورزشیمان را به صورت صبحگاهی برگزار کنیم تا هم در ادامه، روز شاداب‌تری داشته باشیم و هم برنامه‌ریزی بهتری برای انجام سایر کارهایمان. یکی از سوالات متدوال در خصوص ورزش صبحگاهی و مخصوصا ورزش صبحگاهی زودهنگام (۵-۶ صبح)، چگونگی مصرف صبحانه است.

پیش از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که بدن برای آنکه بهره‌وری مناسبی در حین ورزش داشته باشد، می‌بایست به نحوی سوخت مورد نیاز خود را تامین کرده باشد. به همین دلیل ورزش کردن به صورت ناشتا گرچه ممکن است به گفته برخی کارشناسان چربی‌سوزی بیشتر داشته باشد، اما به دلیل افت بهره‌وری ورزشکار عموما توصیه نمی‌شود.

صبحانه را چقدر قبل یا بعد از ورزش صبحگاهی زودهنگام بخوریم؟

به طور کلی توصیه می‌شود حدود یک ساعت قبل از ورزش، وعده‌ غذایی شامل کربوهیدراتهای پیچیده مصرف شود تا بدن بتواند انرژی مورد نیاز خود جهت انجام ورزش را کسب نماید. اگر بلافاصله پس از صرف وعده غذایی ورزش صورت گیرد، بدن فرصت هضم غذا را نداشته و به همین دلیل در حین ورزش انرژی لازم را نخواهد داشت و حتی گاها ممکن است باعث بروز دل‌درد نیز بشود. همین موضوع ورزش صبحگاهی را تا حدی چالش‌برانگیز می‌کند، چراکه فردی که می‌خواهد ۶ صبح ورزش کند ترجیح می‌دهد قدری بیشتر بخوابد و یک ساعت زودتر از خواب بلند نشود!

توصیه‌ای که به افراد طرفدار ورزش صبحگاهی زودهنگام می‌شود، این است که بلافاصله پس از برخواستن از خواب اسنکی سبک حاوی کربوهیدراتهای پیچیده مصرف کنند که تا زمان شروع ورزش فرصت هضم شدن آن ایجاد گردد. همچنین پس از انجام ورزش و تا ۲ ساعت پس از آن نیز می‌توان یک صبحانه معمولی و مغذی نیز مصرف کرد.

بهترین مکان های دوچرخه سواری در تهران
بیشتر بخوانید

لازم به ذکر است که استفاده از کربوهیدراتهای ساده و قندها پیش از ورزش توصیه نمی‌شود چراکه بدن انسولین بیشتری ترشح می‌کند و در حین ورزش احساس شل‌بودن و خستگی بیشتری به سراغ ورزشکار خواهد آمد. از مواد غذایی حاوی کربوهیدراتهای پیچیده می‌توان به نانهای کامل، سیب‌زمینی، میوه و سبزیجات اشاره کرد. در ادامه چند پیشنهاد اسنک صبحگاهی به منظور مصرف پیش از ورزش صبجگاهی خدمتتان ارائه می‌گردد:

  • نیم‌قرص نان کامل با یک قاشق چای‌خوری پنیر
  • نصف موز با یک قاشق چای‌خوری کره بادام زمینی
  • چند عدد بادام زمینی
  • نیم‌قرص نان کامل و یک تخم مرغ کاملا آب‌پز
  • یک مشت غلات صبحانه
  • یک‌چهارم فنجان میوه‌ خشک

در نتیجه صبحانه را چقدر قبل یا بعد از ورزش صبحگاهی زودهنگام بخوریم؟

پس بهتر است ورزش را بلافاصله پس از میل کردن غذا آغاز نکنیم و یک فاصله حداقل یک ساعته بین صبحانه و ورزش وجود داشته باشد. کسانی که می خواهند بعد از ورزش تمرین کنند بهتر است یک فاصله یک ساعته ایجاد کنند و سپس یک صبحانه با کیفیت کالری بالا و مغذی میل کنند. برای مطالعه بیشتر در مورد صبحانه می توانید مطلب صبحانه بخور! لاغر شو را مطالعه بفرمایید.

اگر می خواهید بیشتر از این در مورد صبحانه بخوانید این مقاله را از دست ندهید : صبحانه بخور وزن کم کنی!

اشتراک‌گذاری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *