خواص عسل

فواید منحصر به فرد عسل برای سلامتی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امروز می خواهیم در مورد فواید منحصر به فرد عسل برای سلامتی صحبت کنیم. مایعی شربتی است که زنبورها از شهد گیاهی تهیه می کنند. در سراسر جهان به دلیل شیرینی و عطر و طعم آن محبوبیت دارد و در بسیاری از غذاها و دستور العمل ها استفاده می شود.بو، رنگ و طعم آن بر اساس نوع گلی که از آن ساخته شده متفاوت است، بنابراین انواع بی‌شماری از آن موجود است. دارای تعدادی فواید برای سلامتی است و در بسیاری از درمان های خانگی و درمان های طب جایگزین نقش دارد.

 ۷ مزیت منحصر به فرد عسل برای سلامتی

فواید عسل بسیار زیاد است و قطعا به این موارد ختم نمی‌شود. اما ما در این بخش از مقاله قصد داریم هفت خاصیت شگفت انگیز عسل را برای شما بیان کنیم. قرار دادن عسل در وعده های غذایی می‌تواند هم به انرژی و هم به سلامتی شما کمک بزرگی کند. البته در خوردن آن زیاده روی نکنید زیرا در صورت مصرف بیش از حد عوارضی برای شما مانند بالا رفتن قند و … پیش می‌آید.

عسل یکی از طبیعی ترین و شگفت انگیز ترین مواد غذایی‌ایست که از دل طبیعت بیرون می‌آید. البته حتما از جای معتبر خریداری کنید و مطمئن باشید که اصل است و تقلبی نیست زیرا عسل های تقلبی زیادی در بازار یافت میشوند که نه تنها خاصیت ندارند بلکه ضرر هم دارند پس حتما مراقب باشید و از جای مطمئن خریداری نمایید.

مزایای عسل برای سلامتی

۱. حاوی انواع مواد مغذی است

یک قاشق غذاخوری (۲۰ گرم) عسل حاوی مقادیر زیر است:

  • کالری: ۶۱
  • چربی : ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۷ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • ریبوفلاوین: ۱% از ارزش روزانه

عسل اساساً شکر خالص است، بدون چربی و فقط مقدار کمی پروتئین و فیبر. حاوی مقادیر کمی از برخی مواد مغذی است، اما بیشتر افراد معمولاً عسل کافی مصرف نمی‌کنند که منبع غذایی قابل توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.سرشار از ترکیبات گیاهی تقویت کننده سلامتی است که به نام پلی فنول ها شناخته می شوند.

۲. سرشار از آنتی اکسیدان

عسل با کیفیت بالا، حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. انواع تیره‌تر نسبت به انواع روشن‌تر، آنتی‌اکسیدان بیشتری ارائه می‌کنند. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن گونه های فعال اکسیژن (ROS) در بدن شما کمک می کنند که می توانند در سلول ها تجمع کنند و باعث آسیب شوند. این آسیب می تواند به شرایطی مانند پیری زودرس، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی کمک کند.به این ترتیب، بسیاری از مزایای سلامتی عسل به محتوای آنتی اکسیدانی آن نسبت داده می شود.

 ۳. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

عسل همچنین ممکن است به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند.طبق یک بررسی، عسل می‌تواند به کاهش فشار خون، بهبود سطح چربی خون، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از مرگ سلول‌های سالم کمک کند. همه عواملی که می‌توانند عملکرد و سلامت قلب شما را بهبود بخشند. به محافظت از قلب در برابر استرس کمک می‌کند. علاوه بر این، عسل خام معمولاً حاوی بره موم است، نوعی رزین که زنبورها از درختان شیره‌زا و گیاهان مشابه تولید می‌کنند. بره موم ممکن است سطح کلسترول و تری گلیسیرید را بهبود بخشد.

فوائد عسل برای قلب

۴. برای سطح قند خون بهتر از قند معمولی است

اگرچه عسل مانند سایر انواع قند سطح قند خون شما را افزایش می دهد، آنتی اکسیدان های موجود در آن ممکن است به محافظت در برابر سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ کمک کند.مصرف روزانه عسل ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بهبود بخشد.با این حال، در حالی که عسل ممکن است کمی بهتر از شکر تصفیه شده برای افراد مبتلا به دیابت باشد، هنوز هم باید در حد اعتدال مصرف شود.انواع خاصی از عسل را می توان با شربت ساده رقیق کرد. اگرچه تقلب عسل در اکثر کشورها غیرقانونی است، اما همچنان یک مشکل گسترده است.

افزایش سطح انرژی با تغذیه درست
بیشتر بخوانید

۵. باعث بهبود سوختگی و زخم می شود

درمان موضعی عسل از مصر باستان برای التیام زخم ها و سوختگی ها استفاده می شده است. این عمل هنوز هم امروزه رایج است.در مورد مراقبت از عسل و زخم نشان داد که آن را در بهبود سوختگی های نسبی ضخامت و زخم هایی که پس از جراحی عفونی شده اند مؤثرتر نشان می دهد.محققان بر این باورند که قدرت شفابخش آن ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن است.علاوه بر این، ممکن است به درمان سایر بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس و ضایعات تبخال کمک کند.

۶. برای درمان سرفه کودکان مناسب است

سرفه یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. این عفونت ها می توانند بر خواب و کیفیت زندگی هم برای کودکان و هم برای والدین تأثیر بگذارند.با این حال، داروهای رایج سرفه همیشه موثر نیستند و می توانند عوارض جانبی داشته باشند. جالب اینجاست که عسل ممکن است جایگزین خوبی باشد، با شواهدی که نشان می دهد یک گزینه درمانی موثر است. به نظر می رسد عسل موثرتر از دیفن هیدرامین برای علائم سرفه است. همچنین ممکن است به کاهش مدت سرفه کمک کند. بررسی دیگری اشاره کرد که ممکن است کیفیت خواب کودکان مبتلا به سرفه و همچنین والدین آنها را بهبود بخشد. علاوه بر این، بر خلاف برخی از داروهای سرفه، عسل هیچ گونه عوارض جانبی ندارد.

عصل برای درمان سرفه

۷. به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید

عسل را به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای دریافت مقدار کمی آنتی اکسیدان از عسل، می توانید از آن به هر شکلی که معمولاً از شکر استفاده می کنید استفاده کنید. برای شیرین کردن ماست ساده، قهوه یا چای عالی است. همچنین می توانید از آن در آشپزی و پخت و پز استفاده کنید.

اما در نظر داشته باشید خوردن مقادیر زیاد عسل، به ویژه به طور مداوم در یک دوره طولانی، می تواند به افزایش وزن کمک کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع ۲ یا بیماری قلبی را افزایش دهد. بنابراین، مصرف کم تا متوسط از آن مشکلی پیش نمی‌آورد.

جمع بندی

عسل به لطف ترکیبات مفیدی که دارد، مانند آنتی اکسیدان ها و بره موم، فواید زیادی برای سلامتی دارد. یک جایگزین عالی برای شکر است، اما فقط آن را در حد اعتدال مصرف کنید، زیرا همچنان مانند قند در بدن شما رفتار می کند. همچنین، بدانید که کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند، زیرا با خطر ابتلا به بوتولیسم مرتبط است. هزاران سال است که مردم از آن برای التیام زخم استفاده می کنند. در حالی که اکنون گزینه های بسیار موثر دیگری برای بهبود زخم داریم اما همچنان برای التیام زخم های خاص مفید باشد. عسل طبی دارای خواص ضد باکتری، ضد التهابی و حتی ضد بو است که می تواند به افراد مبتلا به زخم های مزمن کمک کند. امروز فواید منحصر به فرد عسل برای سلامتی را بررسی کردیم و از فواید آن گفتیم امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

منبع

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *