کالری انواع آش

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آش یکی از محبوب ترین وعده های ایرانی است که تقریبا در سراسر ایران با روش ها گوناگون طبخ می شود. آش ها بسیار خوشمزه و مناسب مجالس و مهمانی ها هستند. در این مقاله به بررسی انواع آش ها می پردازیم و از خواص و ویژگی های آن می گوییم. با توجه به این که فصل سرد سال در پیش رو است آش گزینه مناسبی برای گرم کردن بدن و لذت بردن از آن است. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آش وعده ای خاطره انگیز

آش هم به عنوان میان وعده و غذا سرو می شود و از موادی مانند سبزی مخصوص آش‌،حبوبات، پیاز داغ ،نعنا داغ برای تزئین آن استفاده می شود.آش های مختلفی داریم مانند: آش جو،آش رشته،آش شعله قلمکار،آش دوغ،آش ترخینه،آش ماست،آش شلغم و … آش ها بسیار مقوی و مناسب فصل سرما هستند.در ادامه به معرفی کالری انواع آش می پردازیم.

کالری آش رشته

آش رشته ترکیبی از سبزی مخصوص آش و حبوبات و رشته است که با تزئیین پیاز داغ و نعنا داغ، کشک بسیار دلپذیر می شود. در هر ۱۰۰ گرم آش رشته ‍۲۶۱ کالری وجود دارد، البته توجه داشته باشید که برای تزئین آش استفاده می شود مانند سیر داغ، پیاز داغ حاوی روغن هستند و باعث افزایش کالری آش رشته می شود. استفاده از کشک باعث مقوی تر شدن آش می شود.

کالری آش جو

آش جو از آش های لذیذ و مقوی است که با ترکیباتی مانند: جو پوست کنده، لوبیا، گوشت یا عصاره گوشت،پیاز،نخود و… تهیه می شود. مصرف این آش برای مهمانی ها و افرادی که ضعف بدنی دارند استفاده می شود، چون این آش دارای عصاره گوشت است مقوی بوده و انرژی شما را افزایش می دهد. از آش جو می توان به عنوان یک عصرانه سالم و خوشمزه استفاده کرد. آش جو در هر ۱۰۰ گرم ۱۵۰ کالری دارد. البته که اگر از پیاز داغ و سیر داغ اسفاده می کنید کالری آش را بالا می برد.

کالری آش دوغ

آش دوغ یک آش محبوب سنتی است که در سراسر ایران پخته می شود و بیشتر در سرعین،اردبیل و شیراز طرفدار دارد. و شامل موادی مانند: نخود،برنج،سیر،دوغ و.. است. آش دوغ با توجه به این که مقدار زیادی دوغ دارد کلسیم بالایی دارد و برای بانوان مناسب است. در هر ۱۰۰ گرم آش دوغ ۲۱۷ کالری وجود دارد.

آش ترخینه

یکی از معروف ترین آش های فصل زمستان است : اصالتا برای استان مرکزی و اراک است. که با ترکیباتی مانند: نخود،لوبیا،ترخینه،سبزی آش و کشک تهیه می شود.در هر ۱۰۰ گرم آش ترخینه ۷۰ کالری وجود دارد.

تفاوت کرونا و سرماخوردگی چیست ؟
بیشتر بخوانید

آش شلغم

آش شلغم مخصوص سرما خوردگی وآنفلانزا می باشد.شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین c می باشد. شلغم حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی است که به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. شلغم‌ همچنین حاوی مقدار قابل توجهی فیبر هست که می‌تواند به بهبود گوارش کمک کند. به طور کلی، شلغم‌ها می‌توانند بخشی از رژیم غذایی سالم باشند و مخصوصا در دورانی که دچار سرماخوردگی می شویم میتواند روند بهبود مریضی را به سرعت کاهش دهد.این آش دارای ویتامین های زیادی از جمله ویتامین b12،k،c هستند. هر ۱۰۰ گرم آش شلغم دارای ۱۸۰ کالری می باشد.

آش بلغور

آش بلغور یکی از آش های مقوی و خوشمزه است که می توانید در فصول سرد سال استفاده کنید. آش بلغور شامل موادی مانند:عدس، لوبیا چیتی،آب قلم،پیاز داغ ، سیر داغ و … تهیه می شود. در هر ۱۰۰ گرم آش بلغور ۳۰۰ کالری وجود دارد.

آش انار

آش آنار یک غذای محبوب در آشپزی ایرانی است که معمولاً به صورت دسر یا غذای اصلی سرو می‌شود. این آش از مواد مختلفی مانند نخود، لوبیا سبز عدس و سبزیجات مختلف همچون تره، گشنیز و اسفناج تهیه می‌شود.
آش آنار معمولاً با نان ترد و مخصوصاً نان لواش سرو می‌شود و می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی کامل و خوشمزه برای صبحانه یا ناهار مناسب باشد. در هر ۱۰۰ گرم آش انار ۶۱ کالری وجود دارد.

آش غوره

آش غوره یک غذای سنتی ایرانی است که از عناصر اصلی مانند لوبیا سبز، نعناع خشک، سیر، پیاز و زردچوبه تهیه می‌شود. این آش به صورت معمول با نون خشک یا نان تازه سرو می‌شود. برخی از نسخه‌های مختلف این آش ممکن است دارای اضافه کردن دیگر مواد غذایی مانند گوشت یا حتی عدس باشند. اما مواد اصلی و اساسی آش غوره لوبیا سبز و نعناع خشک هستند که به آن طعم و مزه ویژه‌ای می‌دهند. در هر ۱۰۰ گرم آش غوره ۲۰۰ کالری وجود دارد.

جمع بندی

در سراسر ایران انواع مختلفی از آش ها تهیه و طیخ می شود که هر کدام رسپی خاص خودش را دارد. در فصل سرما خوردن سوپ و آش برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از خشکی بدن توصیه می شود. در این مقاله سعی کردیم تعدادی از آش های معروف و پرطرفدار را به شما معرفی کنیم. این مقاله آپدیت می شود. امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *